Google blockar alla kryptovalutor – nu får jag “porrcoin”-annonser

Breakit - Google blockar alla kryptovalutor – nu får jag “porrcoin”-annonser
Sundar Pichai, vd på Google. Foto: TT
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Kryptovalutorna har hittat kryphål i sökjättens annonseringsförbud.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Knappt två veckor har gått sedan Google införde totalförbud mot annonser för kryptovalutor på alla sina plattformar.

“Vi har ingen kristallkula och vet inte vart framtiden är på väg med kryptovalutor, men vi har sett tillräckligt med skada för konsumenter på området för att vi ska närma oss detta med extrem försiktighet”, sade bolagets chef för hållbara annonser,  Scott Spencer, då.

Sökannonser, bannerannonser och videoannonser på Youtube. Kranen stängdes överallt och själva valutorna började falla när köptrycket minskade.

Ungefär samtidigt gick även Facebook och Twitter ut med att man ville blockera annonsering för kryptovalutor.

Okej, vad har hänt med kryptovalutorna nu då? Är de borta?

Svar nej. Redan nu har flera aktörer hittat vägar igenom Googles blockad och flera valutakurser har börjat återhämta sig.

Jag upptäckte själv kryphålet när jag surfade in på mitt favoritklipp på Google-ägda Youtube. Innan klippet kom en annons upp.

“Bunnytoken är en standard betallösning som ska föra samman den digitala porrindustrin baserat på blockchain-teknologin”, proklamerade annonsen och uppmanade mig att hoppa på tåget.

Samma bolag har även köpt sökordsannonsering på Google.com och en källa till Breakit i annonsbranschen visar oss skärmdumpar där samma typ av annonser från andra kryptoaktörer har dykt upp även i Adsense, Googles annonssystem som låter fristående sajter tjäna pengar på sitt innehåll genom egna annosrutor från systemet.

Så Google ljög alltså?

Breakit har sökt bolagets presskontakt i Sverige utan framgång. Något definitivt svar får vi därför inte – men troligen var det ingen lögn.

Däremot har Google byggt ett system som i grund och botten gör det otroligt svårt för bolaget att blockera vissa annonstyper innan de rapporterats tillbaka till bolaget.

Det finns två olika sätt för Google att blockera annonser på. Bolaget kan dels stänga av en hel kategori annonsörer från sitt system eller utvalda annonsfönster, och dels kan man bannlysa visa webbadresser – eller URL:er.

För de bannlysta kryptovalutabolagen finns det dock enkla vägar runt. För kategoriblockeringen är det bara att ohederligt uppge att man tillhör en annan kategori än man gör, till exempel e-handel eller nöje. Den som fått sin URL blockad av sökjätten kan helt enkelt köpa en ny domän. Om bunnytoken.com blockeras är det bara att registrera exempelvis buybunnytoken.com och köra vidare med sina annonser från den sajten.

Alternativt köper man en adress som inte alls har med produkten att göra och slussar användarna vidare innan de ens hinner se den irrelevanta sajten de först landar på när de klickar på annonsen.

“Det här är inget som är specifikt för kryptovalutebranschen. Det gör alla möjliga bolag”, säger Breakits källa.

Eftersom Google inte granskar alla annonser på förhand är det i princip omöjligt för bolaget att stoppa alla annonser som bryter mot reglerna. Istället måste bolaget i efterhand blockera allt som rapporterats av användarna.

Hur stort är problemet då?

Det är svårt att säga menar personen Breakit pratat med. Sannolikt står de förbjudna annonserna för en väldigt liten del av det totala antalet annonsvisningar. För en sajt som Breakit med några få miljoner annonsvisningar i veckan blir problemet negligerbart. Enligt vår egen kommersiella avdelning skulle det på Breakit kunna handla om några tiotal annonsvisningar som trotsar våra egna blockeringar. Någon promilles promille där alltså.

För Youtube blir det en annan fråga. Sajten har flera miljarder videovisningar varenda dag. Lägg sedan till alla som googlar något kryptovaluterelaterat och alla sajter som använder Google Adsense så har du i täckt en rätt stor del av det aktiva och vakna internet. Någon promilles promille av totalen skulle i sammanhanget innebära hundratusentals annonsvisningar i veckan med blockerat innehåll.

Hur det går vidare återstår att se. Det är i alla fall ett tag sedan jag såg någon fejknyhet om Elon Musks nya kryptovaluta på Facebook, så kanske kan Google också hitta ett filter som funkar.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel