Sök

Därför kan Amazon bli ett hot mot bankvärlden

Amazone-handel

Chrstina Frostmark från konsultbyrån Bain & Company tror att bankerna kan få det tufft om Amazon med vd:n Jess Bezos i spetsen ger sig in på marknaden. Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Om eller när e-handelsjätten Amazon kommer till Sverige diskuteras flitigt bland svenska e-handlare. Men även bankerna kan behöva vara på sin vakt.

Det anser strategikonsultfirman Bain & Company, som har analyserat hur Amazon skulle kunna rita om kartan även inom bankvärlden.

Amazon är en av världens största e-handlare och utvecklar hela tiden sin verksamhet med nya affärsgrenar. Bolaget kan nu vara på väg att ge sig in i bankvärlden. Tidningen Financial Times skrev för några veckor sedan att Amazon och den amerikanska banken JP Morgan har inlett samtal om ett samarbete.

Målet för Amazons del är att kunna erbjuda bankkonton åt sina kunder. Amazon skulle då kunna dra betalningar direkt från kundernas konton när de e-handlar och spara stora summor som idag går till andra bolags betallösningar.

Strategikonsultfirman Bain & Company har undersökt hur banktjänster från stora techbolag som exempelvis Amazon, Google och Facebook skulle tas emot i USA.

“Det vi kom fram till var är att de här bolagen är välkända och att kunderna redan har ett stort förtroende för dem. Hälften av alla vi frågade skulle kunna tänka sig att ha sina banktjänster hos exempelvis Amazon. Bland unga var andelen ännu högre”, säger Christine Frostmark på Bain i Sverige till Breakit.

Vad har Amazon för konkurrensfördelar gentemot alla etablerade banker?

“Det är just det med tilliten och att Amazon redan är fullt integrerade i många konsumenters datorer, telefoner och smarta högtalare, vilket ger dem stor räckvidd och låg kundaktiveringskostnad. Amazon arbetar väldigt mycket med kundupplevelser och att göra det enkelt för kunderna och där ligger de före många banker”.

Amazon är inte det enda e-handelsbolaget som är intresserade av finansmarknaden. Bolagets största konkurrent Alibaba har startat Mybank som bland annat snabbt kan ge ut lån utifrån historik från bolagets e-handelstjänster. Alibaba har också utvecklat en av världens största räntefonder samt betaltjänsten, Alipay, som 2017 hade 17 gånger så stora volymer som Paypal.

Men för Amazons del är det inte troligt att de startar en egen bank. Christine Frostmark tror snarare att de satsar på samarbeten med etablerade banker, där Amazon troligen sköter kundupplevelse och distribution, medan bankerna sköter balanserna inklusive de legala kraven.

Hur oroliga ska svenska banker vara för konkurrens från Amazon?

"Om Amazon etablerar sig i Sverige skulle de ju potentiellt sett kunna starta ett samarbete med en svensk bank men än så länge dröjer det troligtvis. Jag tror också att de svenska bankerna är bättre rustade än de amerikanska mot konkurrens från stora techbolag. I Sverige är internet- och mobilbankerna väl utbyggda och det finns samarbeten med mindre fintech bolag."

Vad ska bankerna tänka på om fler stora techbolag ger sig in på marknaden?

"De måste vara innovativa och hela tiden förnya sig och jobba hårt med kundrelationerna. Banker som fokuserar på kund före produkt och på kundinteraktioner snarare än interna funktioner har goda chanser."

Läs mer