Vi har tidigare berättat att Simris alg ska expandera och växa i USA. Nu tar bolaget med sig investmentfonden L'Officiel Fund på resan, vars ambition är att stötta nya varumärken och utveckla deras interaktion med lifestylekonsumenter inom lyxsegmentet.
En tredjedel av finansieringen kommer användas för marknadsföring.
Simris Alg har specialiserat sig på att sälja algbaserade kosttillskott med Omega 3. Idén är att göra kosttillskotten mer miljövänliga genom att odla alger på land istället för att använda sig av fiskleverolja.
"Det här partnerskapet är verkligen helrätt för oss och vår USA-satsning", säger Simris algs grundare och vd Fredrika Gullfot och fortsätter:
"Vi riktar oss explicit till den nya wellness-kategori som just nu växer fram i skärningspunkten mellan skönhet, mode och livsstil, och vi är supertaggade att få jobba med L'Officiel. Och finansieringen gör att vi kan genomföra våra planer med full fart, precis som vi hade hoppats på."
L'Officiel Fund förbinder sig att investera upp till 60 miljoner kronor under en treårsperiod genom att aktier kan bytas ut mot kontanta medel. Fonden får också 2,45 miljoner teckningsoptioner som kan lösas in för 14 kronor per aktie och ge ytterligare 34,3 miljoner kronor i finansiering.
LÄS MER: Från skoltrött mekaniker till driven börs-vd – här är Fredrika Gullfots story.