Sprinkle växer med 20 procent i månaden - byter namn till Strossle

Breakit - Sprinkle växer med 20 procent i månaden - byter namn till Strossle
Till vänster: Magnus Hultman. Pressbild.
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Sprinkle, som hjälper nyhetssajter med att sprida artiklar och filmklipp, räknar med att omsätta 50 miljoner i år. Nu köper den svenska startupen textanalysbolaget Saplo och passar samtidigt på att byta namn till Strossle.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Sprinkle ligger bakom en tjänst som låter publicister dela innehåll med varandra. Det kan till exempel handla om att ett videoklipp med en veteranbil som Sundsvalls tidning lägger upp på sin sajt även kan synas i en ruta på Göteborgs-Postens sajt, ofta med överskriften “Rekommenderat för dig”.

Det ger mer sidvisningarna och därmed extra annonsintäkter, som i exemplet ovan delas mellan de båda publicisterna och Sprinkle.

Enligt grundaren Magnus Hultman går var fjärde sidvisning på svenska sajter nu via Sprinkle, som växer med 20 procent i månaden. Bolaget, som grundades 2013, räknar i år med att omsätta cirka 50 miljoner kronor.

Nu köper Sprinkle det svenska textanalysföretaget Saplo. Tanken är att Saplos teknik ska användas för att bättre förstå vilken sorts artiklar som varje enskild läsare vill se mer av.

“Vi känner Saplo sedan gammalt. De var en lysande stjärna 2008 när de drog i gång. De hade redan då exceptionell teknikhöjd på sin forskning om maskininlärning men de lyckades aldrig skapa en affär utifrån produkten”, säger Sprinkle-grundaren Magnus Hultman.

Han vill använda Saplos teknik till att analysera artiklar för att ge nyhetssajters läsare en mer individanpassad upplevelse.

Magnus Hultman vill inte berätta vad Sprinkle betalar för Saplo men säger att förvärvet sker med både kontanter och aktier till en värdering på “ensiffriga miljoner euro”.

“Jag har jobbat på tre startups tidigare som samtliga har blivit uppköpta av amerikaner. En sak som jag har lärt mig av amerikanerna är aggressivteten i en expansion. Vi visar nu att vi är beredda att göra förvärv för att nå vårt mål. Där spelar det förstås roll att vi tjänar pengar och därför har råd att köpa andra företag. Vi har inte ens tagit in en A-runda, utan har haft intäkter från start”, säger han.

I samband med affären passar Sprinkle på att byta namn till Strossle. Orsaken till det är att varumärket Sprinkle är upptaget i USA.

“Vi ska börja expandera i Nordamerika nu. Vi blev då avrådda från att försöka få Sprinkle varumärkesskyddat där, det hade förmodligen misslyckats. Man är aldrig stolt över att behöva byta namn men det är lika bra att få det gjort”, säger Magnus Hultman.

Läs fler artiklar
LÄS MER