Postnord: Drastisk minskning av Kina-paket till Sverige

Breakit - Postnord: Drastisk minskning av Kina-paket till Sverige
Paketflödet från Kina har minskat enligt Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman. Foto: Pressbild/TT
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Inflödet av så kallade Kinapaket har minskat drastiskt efter att Postnord började ta in moms på paket från exempelvis Wish och Ali express.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Postnords nya avgift på paket från exempelvis Kina ser ut att ha gett effekt.

“I slutet av förra veckan kom det 50.000 paket om dagen så det är väldigt stor skillnad mot de 150.000 paket om dagen som har kommit tidigare,” säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Breakit.

Enligt Backteman kan man ännu inte säga om flödet har minskat permanent eller om det är en tillfällighet.

“Vi har ju haft variationer förut. Men det här är en rejäl minskning. Vi får se om det fortsätter på den här nivån”.

E-handelsbolaget Fyndiq, som via sin nya plattform Fyndiq Superbilligt erbjuder konsumenter varor från Kina till låga priser, undviker fortfarande moms och hanteringsavgifter genom att skeppa varorna via Holland. Men det draget har Postnord inte märkt av i sitt flöde.

“Vi ser ingen som helst ökning av försändelser från Holland än så länge”, säger Thomas Backteman.

Trots det minskade flödet av paket har Postnord haft stora utmaningar med den nya hanteringen. Än så länge har man behövt all nyanställd personal och mer därtill som man hämtat från andra delar av organisationen. Ett av problemen har handlat om att kunderna, som ofta beställt flera olika saker, inte fått veta vilket paket momsen och avgiften, gäller.

“Det har vi fått många samtal om och vi jobbar för en lösning som innebär att kunderna ska få en länk till fotot på paketets etikett i avin.”

Har ni fått några mer reaktioner?

“Den senaste tiden har vi fått många samtal från personer som har betalat men ännu inte fått sin vara. Anledningen till att det tar tid beror på att vi måste scanna igenom en halv miljon paket i vårt lager för att hitta de där momsen är inbetald.”

Har ni en halv miljon paket på lager som väntar på att skickas ut?

“Ja lite drygt en halv miljon tror jag, men vi jobbar hela tiden för att bli effektivare”.

Ett steg i effektiviseringsarbetet är den nya teknik som har beställts och som ska implementeras till sommaren.

Enligt sajten e-handel.se handlar det om AI-teknik som under hösten har testats på Årstaterminalen utanför Stockholm.

Innan kunde Postnord maskinsortera 10-15 procent av paketen men med det nya smartare systemet ska över 60 procent gå att sortera automatiskt. Tekniken har beställts av bolaget Lockeed Martin.

Enligt Thomas Backteman kommer det nya systemet och det minskade inflödet sannolikt leda till att Postnord kommer att minska personalstyrkan som hanterar paketen längre fram.

Behövs en den nya tekniken om flödet av paket fortsätter minska drastiskt?

"Ja, om vi kommer alltid att hitta användningsområden för den."

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel