Så ska Dreams hjälpa ungdomar spara pengar till drömresan

Breakit - Så ska Dreams hjälpa ungdomar spara pengar till drömresan
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Den svenska appen Get Dreams kopplar ihop bankkontot med det sociala – inleder samarbete med Ålandsbanken.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det måste bli roligare för den yngre generationen att spara – annars gör de inte det.

Det hävdar Henrik Rosvall, grundare av Stargaze, som står bakom den finansiella tjänsten och ekonomiappen Get Dreams. 

Tänket med appen är ungefär det samma som för träningsappar – tydliga mål ska motivera och inspirera användaren.

"Det handlar om att förändra beteendet och avstå från saker för att uppnå mål", säger Henrik Rosvall till Breakit.

Men för att konkretisera sparande ytterligare har bolaget tagit det hela ett steg längre – appen har integrerats med faktiska bankkonton på Ålandsbanken.

Avstår du från din regelbundna kaffekopp på vägen till jobbet så kan du rent visuellt dra över en kaffekopp till mappen i appen som avser den där resan du planerat in i sommar – och vips så flyttas 35 kronor till ditt sparkonto.

”En massa stockholmare tar den där latten på vägen till jobbet. Det kostar 35 spänn, vilket på ett år blir 12 000 spänn. Det kommer du till Sydafrika för. Vi gestaltar sparandet på det sättet", säger han.

”Vi har tagit frakt ett verktyg som gör det enkelt att starta sparande, men lika enkelt att ta ut pengarna också. Vill jag inte ha den där hästen som jag har sparat till i appen, då kan jag tömma den drömmen och börja spara till något annat."

Appen riktar sig framför allt till en yngre målgrupp och förhoppningen är att användarna ska börja tävla mot varandra i sparande.

Men Henrik Rosvall, som har en lång bakgrund som marknadschef på internetbanken Avanza, är medveten om att det är en svårflirtad målgrupp – speciellt i den här typen av finansiella sammanhang.

”Den här målgruppen sparar inte så mycket pengar. De småspenderar på saker som egentligen inte betyder någonting för dem – vilket gör att de får dåligt samvete."

”De yngre bankkunderna är generellt väldigt missnöjda. De tycker bankerna är ganska kassa och känner sig själva dåliga efter att de besökt banken”, säger han.

Hittills har bolaget inte tagit in något riskkapital, utan har finansierats av grundarna. Affärsmodellen bygger i sin tur på det nya samarbetsavtalet med Ålandsbanken – som även är den enda banken som är kopplad till appen i dagsläget.

”Vi har en intäktsfördelning mellan oss, men jag kan inte riktigt gå in på hur den ser ut”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER