Sök

Storytelutmanaren Nextory tar in nytt kapital

NextoryE-böckerLjudböcker

Shadi Bitar. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Nextory, som fungerar som ett Spotify för ljud- och e-böcker, tar in 51 miljoner i nytt kapital. Planen är att utveckla tjänsten och lansera utomlands.

Nextory lanserades 2015 och grundaren Shadi Bitar berättar att han alltid haft en stor kärlek till böcker.

“Jag är uppvuxen i en liten ort i Syrien och där fanns ingen bokhandel. Min pappa fick åka långt för att köpa böcker och de få jag hade läste jag sönder,” säger han till Breakit.

När Shadi Bitar var 11 år flyttade han till Sverige och fick betydligt större tillgång till böcker och intresset har hållit i sig. När han studerade till civilingenjör på KTH i Stockholm och till civilekonom på Stockholms Universitet funderade han mycket på hur man skulle kunna effektivisera studentens liv. Han startade sedan bolaget Earbooks som i början erbjöd lyssningsbar studentlitteratur. Det bolaget drev han i tio år innan han sålde det.

Nextory, som konkurrerar med Storytel och Bookbeat, har sedan tidigare tagit in sammanlagt cirka 50 miljoner kronor från bland annat industrifonden och Acacia. De två bolagen finns också med som investerare i den senaste rundan men ny för den här gången är LK finans AB.

Nextory har inte redovisat några siffror för 2017 men uppger att de hade en tillväxt på 275 procent. 2016 omsatte Nextory 14,5 miljoner kronor och gjorde en förlust på nästan 20 miljoner kronor.

Det nya kapitalet ska användas till att fortsätta växa.

“Vi är väldigt glada över att våra tidigare investerare har fortsatt förtroende och att vi dessutom fått in en ny delägare. Nu är målet att fortsätta växa och att lansera utomlands.”

Hur jobbar ni med att sticka gentemot konkurrenter som Storytel och Bookbeat?

“Egentligen är inte de våra största konkurrenter. Jag ser det som att vi konkurrerar om människors skärmtid. Vårt mål är att fler ska använda skärmen till läsning istället för slösurfande, sociala medier och spel,” säger Shadi Bitar och fortsätter:

“Jag ser Storytel och Bookbeat mer som branschkollegor och att vi tillsammans ändrar ett läsbeteende. Vår nisch är att vi satsar mer på e-böcker och läsupplevelsen där. Det handlar till exempel om interaktiva böcker med rörliga bilder. Vi kommer också att utveckla våra abonnemangstjänster och vi har redan ett familjeabonnemang där fyra personer kan vara inloggade samtidigt.”

Enligt Shadi Bitar är målet för 2018 ytterligare en tresiffrig tillväxt. Nextory, som idag har cirka 30 anställda, kommer också att anställa fler.

Läs mer