Sök

Googles nya drag: Blockerar alla annonser för kryptovalutor

GoogleBitcoinKryptovaluta

T.h: Sundar Pichai, vd på Google. Foto: Istockphoto samt Eric Risberg/AP/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Sökjätten tar strid mot kryptoyran.

I kölvattnet av den stora bitcoinrusningen hösten 2017 har en rad nya kryptovalutor slagit sig fram. Ethereum, Dogecoin, Titcoin, Litecoin. Listan är näst intill oändlig.

De senaste åren har bolagsvärlden dessutom hittat ett nytt sätt att skaffa kapital genom kryptovalutor. Man bygger helt enkelt en egen digital valuta och erbjuder en del av de nya digitala pengarna till allmänheten, i vad som kommit att kallas för en “initial coin offering”, en ordlek med det amerikanska uttrycket för börsnotering “initial public offering”.

Flera företag har redan lyckats dra in miljardbelopp från allmänheten i sina ICO:s – men nu kan det bli lite svårare att skapa uppmärksamhet kring både nya och gamla kryptovalutor.

Google kommer nämligen att blockera alla annonser för de digitala pengarna i sitt system, rapporterar amerikanska CNBC.

Det nya förbudet innefattar både ICO:er, digitala plånböcker och rådgivningstjänster för kryptovalutor.

“Vi har ingen kristallkula och vet inte var framtiden är på väg med kryptovalutor, men vi har sett tillräckligt med skada för konsumenter på området för att vi ska närma oss detta med extrem försiktighet”, säger Scott Spencer, chef för hållbara annonser på Google, till CNBC.

Beslutet från sökjätten kommer bara en dryg månad efter att Facebook meddelade att man fattat ett liknande beslut.

Läs mer