Sök

Annonssamarbete med postnord

Boozt.com om lördagsleveranserna: ”Det här vill våra kunder verkligen ha”

Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.com välkomnar lördagsleveranser till ombud. ”Det har våra kunder efterfrågat länge.” Foto: Peter Westrup

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Den som väntar på något gott vill inte vänta för länge, och konsumenternas krav på snabbhet har inspirerat nya leveransalternativ.
”Att beställa på fredag och kunna ha på sig kläderna på lördagens fest är något våra kunder bett om länge”, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.com.

Från torg och i småbutiker, via postorder, varuhus, stormarknader och köpcentrum, till en mogen e-handelsmarknad – svensk handel har förändrats snabbt de senaste 75 åren. 2017 e-handlade hela 66 procent av svenskarna och kurvan fortsätter att peka uppåt enligt färska siffror från PostNord.

”Vi har nått en brytpunkt där e-handeln nu står för all försäljningstillväxt inom sällanköpshandeln. Omsättningen är på en helt annan nivå än tidigare, paketen är betydligt fler och då behöver man fördela leveranserna på fler dagar och fler leveransalternativ”, säger PostNords detaljhandelsexpert Carin Blom.


En efterlängtad tjänst är PostNords lördagsleveranser till ombud. I princip innebär den att kunder som beställer varor på fredagen kan hämta ut sitt paket redan dagen efter.

Lördagsleveranser finns just nu hos 368 ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, och kommer under året att införas i fler svenska städer.

”Det här är något vi har efterfrågat i två-tre år och som våra kunder verkligen vill ha. På lördagar är kunden ofta ledig och har lätt att hämta paketet” säger Niels Hemmingsen på Boozt som säljer kläder, skor och accessoarer på nätet.

Här kan du ladda ner E-barometern Årsrapport 2017

De ökande kraven från konsumenterna har också fått många e-handlare, inklusive Boozt.com, att erbjuda fria returer.

”Det viktiga är att vi kan infria kundens förväntningar, men gör vi inte det ska det vara smidigt att skicka tillbaka varan och få tillbaka sina pengar. Det är bra att kunden känner att det inte finns någonting att vara rädd för.”

Utvecklingen går fort, väldigt fort. Vilka krav ställer Boozt-kunderna om fem år?

”Då är det säkert krav på att få sin beställning samma dag, och säkert även på fri frakt. Men innan dess tror jag att just det, att kunden själv får välja hur varan ska levereras, och var, blir viktigare. Valfriheten kommer att spela allt större roll”, säger Niels Hemmingsen.

PostNords Carin Blom håller med:

”Konsumenterna vill handla på sina villkor och få relevant information. Det kan handla om valmöjligheter, flexibilitet och kontroll. Allt måste ske på kundens villkor i dag, och det är därför vi satsar stenhårt på konsumenternas upplevelse. Vi vill underlätta deras vardag, och där är PostNord-appen ett viktigt verktyg”, säger Carin Blom.

Läs mer om leverans på kundens villkor


Lördagsshoppa och hämta ut paketet på vägen hem. Foto: PostNord

Viktiga årtal inom svensk handel

1879: Det första svenska postorderföretaget John Fröberg grundas.

1899: Åhlén & Holm och Kooperativa Förbundet (KF) bildas.

1943: En 17-årig Ingvar Kamprad registrerar handelsfirman Ikea som ett postorderföretag.

1960-talet: Kommunernas planmonopol får betydelse för butiksetableringarna. Varje nytt centrum ska ha Ica, Konsum, systembolag och postkontor.

1970-talet: De så kallade kedjevaruhusen, till exempel EPA och Tempo, har sin storhetstid. De utmärks av låga priser och ett begränsat sortiment.

2014: Köpcentrumens – just nu 393 stycken på sammanlagt 9 miljoner kvadratmeter – andel av detaljhandeln når 35 procent.

2017: E-handeln i Sverige omsätter 66 miljarder kronor.

Källor: PostNord, Rapporten “Handelns betydelse – då, nu och i framtiden” från Handelns ekonomiska råd (2017), handelnshistoria.se

Detta är en sponsrad artikel från PostNord – läs mer om deras vinnande logistik härSponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer