Sök

Hitta.se klipper till – köper bokningssystem för skönhetsbehandlingar

Hitta.se

Alexander Hannerland, vd för Hitta. Foto: Istockphoto och pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Söktjänsten Hitta.se satsar på skönhet – köper upp Itsperfect.

Hitta är en söksajt som lyckats hitta en nisch i kampen mot giganter som Google. Vanliga sökord på den gulasidorna-liknande tjänsten är “tandläkare”, “frisör” och “rörmokare”. Ofta har kunderna, som tillgängliggör sin kontaktinformation på plattformen, inte ens någon egen sajt.

Hur går då affärerna? Jo, ganska så bra, vilket Breakits Olle Aronsson har redogjort för i den här artikeln.

Nu köper Hitta alltså Itsperfect, som är ett affärs- och bokningssystem inom skönhetsbranschen. Bolaget omsatte drygt 17 miljoner och gjorde en vinst på 2,5 miljoner kronor för det räkenskapsår som avslutades i juni 2017.

“Itsperfect har skapat en teknisk lösning som frisörerna använder för bokningar, redovisning av kassasystem och personalliggare. Förutom att sköta sina bokningar i systemet kommer vi att skicka nya kunder till salongerna. Därmed skapar vi en marknadsplats för frisörer som jag tror kommer bli Sveriges största”, säger Alexander Hannerland, vd för Hitta.

Om du söker på "frisör" på Hitta.se är tanken alltså att du snabbt och enkelt ska kunna boka en tid för klippning.

Itsperfect startades för 35 år sedan och första kund var den legendariske frisören Björn Axén. Idag används Itsperfect av närmare 3.000 företag med över 4 miljoner konsumenter.

Hur mycket Hitta har betalat för bolaget vill inte Alexander Hannerland avslöja men enligt uppgifter till Breakit rör det sig i 50 miljoners-spannet.

Hitta.se lanserade nyligen en offert-tjänst, och tar således upp kampen mot aktörer som Servicefinder och Offerta.

Läs mer