Sök

Störst bland ordspelen i 111 länder - global succé för Mag interactive

Mag Interactive

Foto: Flickr/stigeredoo

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska bolagets nya spel Wordbrain gör succé. Det släpptes i maj och är redan nu det ordspel som drar in mest pengar i bland annat USA och England.

Eftersom Mag Interactives spel är gratis att ladda ner kommer alla intäkter från köp inuti appen och annonser.

Även om det betyder mycket att spelet går bra på Google Play kommer den största delen av pengarna från IOS-användare. Det beror dels på att spelet har funnits ute ända sedan i vintras i App store.

Enligt Mags vd och medgrundare Daniel Hasselberg är IOS-användare dessutom mer benägna att göra köpa inuti appen än Android-användare.

"Man brukar räkna med att Appstore ger mellan 50 och 100 procent större intäkter än Google Play. På IOS ligger vi topp 40 av alla spel totalt och det är dit vi är på väg på Android också." säger Daniel Hasselberg.

Det är inte ovanligt i mobilspelsbranschen att bolag fortsätter på samma spår som sin första succé. Exempelvis har finländska Rovio prånglat ut en rad Angry Birds-spel och svenska King fortsätter med såkallade trematchningsspel (en sorts pusselspel) i kölvattnet av Candy Crush Saga.

Med tanke på hur mycket Wordbrain påminner om Mags första succé Ruzzle verkar det som att Mag interactive följer samma linje.

Men Daniel Hasselberg tycker inte riktigt att den bilden stämmer.

“Jag tror inte det är någon som tror att de bara kan sitta och leverera samma spel i olika förpackningar över tid. Däremot är vi väldigt fokuserade på att göra spel som vi tror att våra nuvarande användare uppskattar", säger han.

Han tillägger också att Mag inte riktar sig mot traditionella spelare, alltså gamers som spelar dator- och tv-spel, i någon större utsträckning.

"Våra spelare är framför allt människor som bara vill göra något kul på mobilen ett litet tag. I takt med att den publiken mognar tror jag också att spelen kommer blir mer varierade och få ett större djup. Vi provar även fler traditionella spelelement numera", säger Mag-grundaren.

Som exempel lyfter han fram att bolaget lanserade ett turneringssystem i Ruzzle för ett halvår sedan.

“Det har funkat jättebra sedan lanseringen, men jag tror inte att det varit lika populärt för ett eller två år sedan.”, säger Daniel Hasselberg.

Vi har tidigare rapporterat om Mag interactives köp av den brittiska spelstudion som nu håller på att integreras i verksamheten.

“Det går väldigt bra faktiskt. Alla våra team jobbar väldigt självständigt så det blir mest som att ha ett extra team. Det enda som vi egentligen samordnar är marknadsförning", säger Daniel Hasselberg.

När spelen är bland de mest tjänande både på appstore och google play är det kanske ingen överraskning att finanserna går bra men bokslutet i år kommer att se betydligt snyggare ut i år än förra året enligt Daniel Hasselberg.

Eftersom både nya och gamla spel fortsätter gå bra på både Appstore och Google play går det naturligt nog bra ekonomiskt. Daniel Hasselberg påpekar att bokslutet i år kommer att se betydligt snyggare ut än förra året.

"Vi dubblar omsättningen i år, och allt tyder på att vi kommer dubbla igen nästa år", säger han.

Läs mer