Sök

Washaway ska digitalisera tvättstugan med app och tvättbud: "Marknaden är mogen"

Washaway

Lovisa Nordberg, Joakim Aronsson och Jakob Markryd Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Det är tråkigt att tvätta. Så tänkte grundarna bakom Washaway – och bestämde sig för att bygga en app.

När Jakob Markryd arbetade i San Francisco upptäckte han att det gick att få sin tvätt hämtad, tvättad och levererad. Den idén tog han med sig hem till Sverige där han tillsammans med Lovisa Nordberg och Joakim Aronsson startade Washaway, med visionen om att digitalisera svenskarnas tvättande.

“Jag tyckte att idén var kanon och jag tror att marknaden är mogen för den här typen av tjänst. Vi ser att hushållsnära tjänster ökar och andra tjänster för hemleverans har banat vägen”, säger Lovisa Nordberg, medgrundare och marknadschef.

I dag sköter de tre grundarna alla leveranser. Kunderna gör beställningar i en app och Washaway hämtar tvätten, kör den till ett tvätteri och återlämnar sen beställningen. Om kunden inte är hemma lämnas tvätten vid dörren och ett foto skickas med ett meddelande om leverans.

“I dag har vi ungefär fem leveranser per dag. Vi grundare kan sköta upp till 90 leveranser per dag innan vi behöver anställa. Vi ökar stadigt i volymerna och nästa steg är att anställa någon som är ansvarig för leveranserna”, säger Lovisa Nordberg.

Jakob Markryd, teknikchef, och Joakim Aronsson, finanschef, pluggar samtidigt som de driver Washaway tillsammans med Lovisa Nordberg. Hon lämnade ett jobb som brand manager på Vitamin well för att satsa allt på att svenskarna ska överge tvättstugan.

“Vi anser att tvättbranschen är gammalmodig och inte tar hänsyn till sina kunders livsstil. Tvätt och kemtvätt direkt till dörren lät som ett koncept rätt i tiden och en utmaning som tilltalade mig personligen.”

Tjänsten finns i dagsläget bara i Stockholm och har hittills vuxit genom rekommendationer. Nu väntar ett arbete med att öka beställningsvolymerna och Lovisa Nordberg säger att de snart ska försöka hitta investerare.

“Nu fokuserar vi på att göra produkten ännu bättre och på att få in fler användare. Vi behöver inte några pengar just nu, men tanken är att vi inom ett halvår ska börja pitcha vår idé för investerare”, säger hon.

Läs mer