Så har Spotify pumpat upp antalet prenumeranter inför börsdebuten

Breakit - Så har Spotify pumpat upp antalet prenumeranter inför börsdebuten

Daniel Eks Spotify slåss om kunderna med Apple Music. Foto: Lars Pehrson & Linus Sundahl-Djerf.

Erik Wisterberg

Reporter

Sanningen bakom siffran 71 miljoner betalande kunder.

Spotify har haft en imponerande tillväxt de senaste åren. Den svenska steamingtjänsten – som i veckan offentliggjorde sina planer på en börsnotering i New York – hade 28 miljoner prenumeranter 2015. Vid utgången av 2017 var siffran 71 miljoner betalande kunder, en ökning med hela 155 procent på två år.

I avsaknad av en affär som genererar vinst i dagsläget är det en mycket viktig siffra för Spotify, som inför börsnoteringen sannolikt vill visa upp en positiv bild av sig självt.

Det brukar kallas "att klä bruden".

Spotifys siffror har dock ifrågasatts, bland annat av Di Digital som i november publicerade obekräftade uppgifter kring hur Spotify kan lyfta sina siffror med hjälp av de så kallade familjeabonnemangen.

I Spotifys prospekt, som offentliggjordes på onsdagskvällen, klarnar bilden. Bolaget konstaterar att antalet premium-kunder ökade med 46 procent under 2017.

"En del av denna tillväxt härrör från våra familjeabonnemangs popularitet", skriver Spotify i sitt prospekt.

Det framgår också att Spotifys genomsnittliga intäkt per betalande kund har sjunkit rejält över de senaste två åren. Under det sista kvartalet 2015 drog Spotify in 7,06 euro, motsvarande 72 kronor, per premiumabonnent.

2017 har siffran sjunkit till 5,24 euro, motsvarande 53 kronor – alltså omkring hälften av vad ett Spotify-konto utan reklam kostar i konsumentledet.

Förklaringen: Familjeabonnemangen

Att dela på ett Spotify-abonnemang, till exempel med sin partner eller sina barn, har visserligen fungerat – men det har inte gått att lyssna samtidigt. Samtidigt blir det snabbt dyrt om en hel familj ska ha var sitt premiumkonto på Spotify.

Redan 2014 öppnade bolaget tillsammans med sin partner Telia för möjligheten att betala ett fast familjepris för upp till fem personer. Det kostade då 199 kronor.

2016 inledde Spotify en rejäl offensiv kring familjeabonemangen som fungerar såhär:

• Priset är 149 kronor, att jämföra med 99 kronor för ett vanligt premiumkonto.

• För det får man ett huvudkonto samt upp till fem individuella underkonton. Alla sex ger samma fördelar som ett "vanligt" premiumkonto.

• Villkoret är att alla användarna måste vara folkbokförda på samma adress.

I Spotifys prospekt framgår med all tydlighet att bolaget räknar in samtliga familjekonton i siffran 71 miljoner premium-abonnenter.

"Våra premium-abonnenter inkluderar både huvudkontot för familje-abonnemangen såväl som underkonton associerade till varje hushåll", skriver Spotify i sitt prospekt.

Handlar om miljontals konton

Exakt hur stor stor del av Spotifys 71 miljoner betalande kunder som i själva verket är underkonton i ett familjeabonnemang har vi på Breakit ännu inte kunnat hitta någon uppgift om i Spotifys 186-sidiga prospekt.

Vi har under fredagen ställt frågor kring detta till Spotifys pressavdelning, både i Sverige och den globala presstjänsten, men ännu inte fått ett svar.

Prospektet ger dock vissa ledtrådar.

"Lanseringen av de förbättrade familjeabonnemangen 2016 resulterade i ytterligare 31% och 22% av det totala bruttoantalet adderade premium-abonnenter under 2017 respektive 2016".

Det indikerar att familjeabonnemangen, med alla dess underkonton, utgör drygt 10 miljoner av Spotifys prenumerantstock.

Bolaget konstaterar att familjeabonnemangen har bidragit till lägre intäkter per kund – men att de också gett en lägre churn (antalet kunder som lämnar Spotify).

Värt att tillägga är att även Spotifys huvudkonkurrent i USA, Apple Music, erbjuder familjeabonnemang för 149 kronor i månaden. Spotify erbjuder också student-abonnemang, som påverkar intäkten per premium-kund.

Läs fler artiklar
LÄS MER