Ny milstolpe för digitala brevlådan Kivra – når 2 miljoner användare

Breakit - Ny milstolpe för digitala brevlådan Kivra – når 2 miljoner användare
Stefan Krook, vd på Kivra. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

“Vi är stolta och glada."

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Kivra har byggt en slags digital brevlåda där användare kan logga in med bank-id och ta emot den post som annars skulle skickas fysiskt. Det kan exempelvis handla om skattebesked, fakturor eller årsbesked från banker.

Bolagets användarsiffror exploderade förra året efter att alla med en digital brevlåda fått möjlighet att få sin skatteåterbäringen extra tidigt. Då ökade antalet nya användare per dag från 1.500 till 5.000.

Nu meddelar bolaget att man nått en ny viktig milstolpe: 2 miljoner användare.

“Vi är stolta och glada över att kunna erbjuda en tjänst där du kan ta emot en stor del av din post digitalt. För mig som användare ökar nyttan i takt med att jag kan samla mer och mer av min post i Kivra. På samma sätt ökar nyttan för avsändarna i takt med att fler av deras kunder skaffar Kivra. Därför fortsätter vi nu fokusera på att öka nyttan med tjänsten genom att behålla en hög tillväxt av användare och avsändare”, säger Stefan Krook, vd på Kivra, i ett pressmeddelande.

Förra året omsatte bolaget 23 miljoner kronor. Det är en ökning med över 200 procent från föregående år, då bolaget omsatte 7 miljoner kronor. Vad resultatet landade på är än så länge oklart men sannolikt är det fortfarande röda siffror. Stefan Krook har tidigare uttalat att bolaget räknar med att nå lönsamhet först 2019.

Under 2015 och 2016 gjorde bolaget förluster på totalt 38 miljoner kronor. Samtidigt är inte pengar något jättestort problem för bolaget. Bakom Kivra står nämligen flera starka ägare. Bolagets huvudägare är Stefan Krooks och H&M-vd:n Karl-Johan Perssons investmentbolag 41:an invest. Även Wallenberg-familjens investmentbolag FAM äger en bit av kakan.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel