Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Konsumentombudsmannen överklagar dom mot Kissie

Artikel bild
Domen mot Kissie överklagas. Foto: TT

Vill få bloggaren fälld för ytterligare blogginlägg – och chockhöja vitet.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Tidigare i år dömdes bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson för att ha publicerat två reklaminlägg på sin blogg med otydlig annonsmarkering.

Hon friades dock för ett tredje inlägg och det är det som Konsumentombudsmannen (KO) nu har bestämt sig för att överklaga.

I de fällda inläggen har hon först i slutet av texten markerat att de är en annons medan hon i det friade inlägget hade en annonsmarkering i början av texten. Trots att det alltså står att inlägget är en annons vill KO överklaga domen. 

Anledningen är att inlägget är utformat som en personlig recension och KO vill reda ut om det är okej.

"Som följare måste man kunna veta om det influencern skriver är något personligt, självupplevt, eller om det är ett reklaminlägg som hon eller han får betalt för. Det handlar om trovärdighet och tydlighet", säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen.

I domen friades nätverket Tourn som Kissie hör till men även den delen av domen överklagas nu av KO.

"Vi anser att även den som förmedlat uppdraget och tillhandahåller plattformen har ett ansvar för marknadsföringen. Det är viktigt att marknaden vet vad som gäller. Därför vill vi få Tourns ansvar prövat i en högre instans", säger Gunnar Wikström.

Konsumentombudsmannen yrkar också på att vitet som Kissie ska betala för övertrampet ska höjas från 100.000 kr till 500.000 kr.

Läs mer