Mia Brunell-Livfors: “Vi har redan passerat peak-butik”

Breakit - Mia Brunell-Livfors: “Vi har redan passerat peak-butik”
Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson-gruppen. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Den traditionella handeln står inför en gigantisk utmaning i digitaliseringens tid.
Axel Johnson-gruppen som äger Hemköp och Åhléns har inrättat sitt eget “war room” för att snabbt kunna testa nya strategier och affärsmodeller.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Mia Brunell Livfors är idag vd för Axel Johnson-gruppen, som är en svensk företagsgrupp ägd av Antonia Ax:son Johnson med familj.

Gruppen är största ägare i matjätten Axfood, som driver Hemköp och Willys-kedjorna, samt bland annat Åhléns och sminkkedjan Kicks.

I en intervju med DN berättar Mia Brunell Livfors om handelns utmaningar i en tid då digitaliseringen sätter gamla affärsmodeller på prov.

Bolaget har bland annat inrättat ett särskilt projekt som kallas Axinsight, men bär det interna namnet “War room”. Det är ett samarbete mellan fem bolag i koncernen och syftar till kunskapsutbyte. Målet är att vara snabba på bollen och kvickt kunna testa nya strategier.

“Axinsight är en experimentverkstad där vi samlas för att utveckla nya typer av marknadskampanjer, bemanningsplanering, robotiserade tjänster eller annat som kan öka försäljningen eller effektivisera. Man ska komma snabbare till handling i stället för att lägga lång tid på kartläggning”, säger Mia Brunell Livfors till DN.

För att locka kunder till varuhusen tror hon på att införa mer evenemang och upplevelser. Att göra det till något mer än bara en plats dit man kommer för att shoppa. Hon nämner exempel som hudvård, hårstyling, personal shopper eller ”ät middag medan vi plockar fram förslag på dina presenter”.

Hon tror att det som kallas “peak butik” redan har passerats, alltså att det totala antalet butiker i Sverige har börjat minska.

“Det passerade vi 2016 eller 2017 och här kommer fastighetsägarna in i bilden. Det byggs köpcentrum samtidigt som e-handeln är det som växer och butikshyrorna är väldigt höga. Det är en ekvation som inte riktigt går ihop om man drar fram pilarna”, säger Mia Brunell Livfors.

Läs fler artiklar
LÄS MER