Sök

Tunga avhopp från Universal Avenues styrelse

Universal AvenueSäljMarknadsföring

Johan Lilja är vd och medgrundare på Universal Avenue.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

De utländska investerarna har lämnat styrelsen i det tungt backade säljtechbolaget Universal Avenue. Det svenska riskkapitalbolaget Moor har i stället tagit över ordförandeklubban och ökat sitt ägande. "Vi behöver en styrelse som kan ta snabba beslut", säger vd:n.

Få svenska startups har en så prestigefylld ägarlista som Universal Avenue, Stockholmsbolaget som bygger tjänster för frilansande säljare och digital marknadsföring.

Företaget har sedan starten tagit in cirka 140 miljoner kronor i riskkapital från bland andra säljverktyget Salesforce, fondgiganten Fidelity (via riskkapitalgrenen Eight Roads) och de svenska riskkapitalisterna Northzone och Moor.

Efter den senaste stora riskkapitalrundan, sommaren 2016, klev Eight Roads-investeraren Davor Hebel in i Universal Avenues styrelse. I samma veva blev Andrea Bertone, Europa-chef för platsannonsjätten Monster, styrelseordförande i startupbolaget.

Nu visar dokument från Bolagsverket att båda två lämnade styrelsen i höstas, bara ett år efter att de gått in i den.

Johan Lilja, vd och medgrundare på Universal Avenue, berättar att bolaget nyligen har tagit in en mindre summa riskkapital, men vi vill inte ge några detaljer.

“Vi gjorde en intern bryggrunda i slutet av 2017 med Moor samt Eight Roads som investerare. I samband med detta gjorde vi justeringar i styrelsen där Moor, som är vår största externa ägare, tar en mer aktiv roll. Detta har skiftat de olika ägarnas styrkeförhållanden i bolaget något vilket framöver kommer att avspegla sig i styrelsesammansättningen”, skriver han i ett mejl till Breakit.

Northzone och Salesforce deltog inte i den investeringsrundan.

Styrelsen består i skrivande stund av Johan Lilja själv samt Moors representanter Katja Bergman och Kerstin Cooley, där den sistnämnda har tagit över som ordförande.

“Två styrelseledamöter lämnar just nu och vi har fortsatt bra dialog och hjälp från våra investerare. I den fas vi är nu behöver vi en aktiv, fokuserad och agil styrelse som kan ta snabba beslut. Den optimala styrelsesammansättningen i nästa steg kanske ser ut på något annat sätt och vi kommer presentera intressanta namn här framåt”, skriver Johan Lilja i mejlet.

Universal Avenue vill inte gå ut med vad bolagets omsättning och resultat blev 2017. Under 2016 omsatte bolaget 10 miljoner kronor (tillväxt med 900 procent från året innan) men gjorde samtidigt en förlust på 47 miljoner.

Bolaget erbjuder flera olika produkter:

  • En “Uber för säljare”-tjänst som gör det möjligt för ett bolag som till exempel vill lansera i ett nytt land att koppla upp sig mot frilansande säljare. Den tjänsten används också av andra säljbolag.
     
  • En digital portal för småföretag, till exempel kaféer och frisörer, där Universal Avenue har samlat en rad tjänster (betallösning, Google My Business, och så vidare) som småföretag kan köpa via bolaget.
     

I den här artikeln från i somras kan du läsa om hur Universal Avenue skruvat om sin affärsmodell under 2017.

Läs mer