Sök

Så dopade Samir och Viktor sig till Melodifestivalens final igår

Samir & Viktor. FOTO: TT

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Lördagskvällens förstaplats var en uppvisning i hur nytt digitalt inflytande kan äga vilka gamla plattformar som helst. Till och med Sveriges tyngsta musiktävling.

Visst, låten “Shuffla” kanske var bättre än Samir och Viktors tidigare Melodifestivalen-bidrag, som bara tagit dem till “Andra chansen”. Men att de knep en förstaplats i deltävlingen i Göteborg kan också ha att göra med ett utstuderat och faktiskt ganska utsökt, taktiskt användande av digitala “influencers”.

Först och främst: Samir och Viktor har tillsammans nästan 900 000 Instagramföljare, och 100 000 Youtubeprenumeranter. Men med på scenen fanns också Anis Don Demina på saxofon. En 24-årig DJ och musikproducent som blev känd sommaren 2017 när han i en rad Youtubeklipp hånade och avslöjade hur dålig Joakim “Jockiboi” Lundell var på att DJ:a. På kort tid fick han hundratusen Youtubeprenumeranter och Lundell bjöd in honom att bli hans DJ-lärare. Det ledde till omedelbar succé i Sverige, följdes av några låtsläpp och nyligen landade Anis Don Demina ett skivkontrakt på Samir och Viktors skivbolag; Warner.

Därför fanns det säkert flera skäl att låta honom stå och låtsas spela saxofon på scen. Warner ville lyfta sin kommande artist på en etablerad scen och samtidigt dra nytta av hans digitala kändisskap och räckvidd för att skapa känslan av en influencer-elit som festar.

Men det är den sista deltagaren på scen som är det riktiga genidraget: 12-årige Theodor “Theoz” Haraldsson. På dans- och musikmimar-appen Musical.ly har Theoz nästan 2 miljoner följare, vilket gör honom till en av Sveriges absolut största stjärnor i barnmålgruppen. Samma målgrupp som sitter bänkade med sina föräldrar och äter tacos och chips framför teven på lördagar.

Theoz fick, på grund av sin låga ålder, inte vara med på scen (Eurovision song contest har 16-årsgräns), så istället projicerades hans Shuffle-dans på en enorm skärm bakom Samir och Viktor. Theoz namn stod i tre meter stora bokstäver över allt - ingen skulle missa att stjärnan hade gått i god för bidraget. Det var briljant. Och gav sannolikt många, många “hjärtaröster” i Melodifestivalens app.

Totalt har alla dessa fyra nyckelpersoner hajpat låten hårt inför lördagen. I tävlingar uppmanas fans att Shuffle-dansa till deras favoritlåt av Samir och Viktor och tagga “shuffla”. Bästa bidragen skulle belönas med att projiceras på scenen i finalen – eller “Andra chansen”.

Artisterna har parats ihop under hösten i olika youtubeklipp, för att deras olika publiker ska lära känna varandra.

Och ovanpå allt gav Sveriges mäktigaste internetstjärna, Joakim Lundell, bidraget en extra knuff när han Instagrammade “rösta på boysen”, med telefonnummer, strax innan Samir och Viktor och gick upp på scen. Var det en slump, eller också orkestrerat/köpt?

Vet ej.

Men att duon tog en förstaplats till finalen i Melodifestivalen är till synes tack vare ett mycket taktiskt, medvetet och långsiktigt användande av inflytelserika profiler.

Det är ett effektfullt exempel på hur likes och följare kan konverteras till makt – för företag som förstår sin målgrupp och den nya spelplan som håller på att etableras.

Läs mer