Sök

Isabella Löwengrips H&M-sågning: Detta har de missat helt

H&MLöwengrip Care & Colore-handel

Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip. Foto: Sara Lindmark

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Entreprenören och stjärnbloggaren pekar ut H&M:s problem.

Via sin blogg och en stark närvaro i sociala medier har Isabella Löwengrip byggt ett starkt personligt varumärke och tillsammans med sin affärspartner Pingis Hadenius har hon bland annat dragit igång Löwengrip Care & Color och Flatterd. 

Genomgående för deras affärer är att de har nått stor framgång via en stark digital närvaro.

Radarparets senaste projekt är Nordic tech house där de ska investera i bolag och hjälpa dem på deras digitial resa. En resa som en klädjätte som Hennes & Maurits verkar ha misslyckats totalt med.

Den tidigare så hyllade klädkedjan har den senaste tiden fått stor uppmärksamhet på grund av hackande försäljning och en fallande aktiekurs. Vd Karl Johan Persson har själv pekat ut digitaliseringen, den stora strukturomvandling som branschen står inför, som en orsak till krisen.

Med Isabella Löwengrips och Pingis Hadenius bakgrund tyckte vi att det var naturligt att fråga dem – vad har egentligen gått fel för klädjätten?

“Många har sett på H&M som ett lönsamt tillväxtbolag i väldigt många år. Nu är finansmarknaden tagen på sängen och funderar över vad som händer. Man kan se det som ett paradigmskifte,” säger Pingis Hadenius.

Isabella Löwengrip började som bloggare men har utvecklats till en entreprenör och har ett urstarkt varumärke i sociala medier, precis där H&M har hamnat på efterkälken.

“H&M har varit extremt sparsamt med vilka personer de vill samarbeta med. De har ansett sig vara lite för fina för att jobba med influencers och tackat nej till många samarbeten. Sånt slår tillbaka” säger hon och jämför med det otroligt framgångsrika NA-KD.

Jarno Vanhatapios framgångssaga har gått från en omsättning på 20 miljoner till 400 miljoner kronor på bara två år.

“Han har byggt ett miljardbolag på tre år och han har inte gjort det via traditionella printannonser utan genom att knyta till sig en skara influencers som brinner för varumärket och som vill stötta honom för att de känner att de har en relation till bolaget."

Enligt Pingis Hadenius räcker det inte bara att finnas på sociala medier, där finns alla redan, man måste använda dem på rätt sätt.

“H&M har över 24 miljoner följare på Instagram men jag ser ingen dialog. Hade de det skulle de kunna lära sig massor om sina kunder."

H&M är naturligtvis inte det enda bolaget som kämpar med den digitala omställningen. Stora kedjor som Lindex och Indiska hade även de ett tufft år i fjol. Andra – som Boomerang – var tvungna att kasta in handduken helt.

“Kundernas ändrade köpbeteende inom modebranschen har gått fort. För bara några år sedan rådde det konsensus bland analytiker om att online inte skulle slå så stort inom modebranschen eftersom kläder är något man vill testa och känna på. Därför är det många som har svårt att ställa om nu", säger Pingis Hadenius.

Enligt Svensk handels stilindex som kom förra veckan backade försäljningen av både kläder och skor i fysiska butiker under förra året med cirka 2,5 procent samtidigt som e-handeln växte.

Så vad ska då de stora giganterna i branschen göra? Här är Isabella Löwengrips och Pingis Hadenius bästa råd (läs noga nu Karl-Johan Persson):

# Digitaliseringen måste genomsyra hela företaget och framförallt ledningsgruppen. Det går inte längre att se digitalisering som en separat del som man kan lägga ut på någon konsult. Den digitala affären är den primära affären.

# Lägg hela marknadsföringsbudgeten på sociala medier och influencers. Skapa en god relation med influencers och jobba med dialog.

# Samla in kunskap om kunden du kan få och använd dig sen av den datan. Det kan handla om alltifrån vilka färger kunderna gillar till att producera mer av en viss produkt utifrån att många har varit inne och tittat på den i webbshoppen.

# Våga testa och utmana. På nätet går allt snabbare. Testa ny design ofta och under korta perioder för att se vad som funkar.

Läs mer