Sök

Anna Attemark lämnade Odd Molly – nu får hon nytt toppjobb på H&M

H&MOdd Mollye-handel

Anna Attemark. Foto: Press

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Lämnade Odd Molly häromdagen – nu får hon ett toppjobb hos krisande klädjätten.

H&M har anställt Anna Attemark, avgående vd för Odd Molly, till ny chef för New Business, den enhet inom H&M-gruppen som ansvarar för bolagets övriga varumärken. 

"Även om det var ett svårt beslut kände jag att det var dubbelrätt när jag fick frågan – rätt jobb och rätt tidpunkt. Efter nästan sju år som vd för Odd Molly är det bra att någon annan tar över, och H&M ligger mig väldigt varmt om hjärtat", skriver Anna Attemark i ett mejl till Breakit.

Innan hon blev vd för Odd Molly jobbade Anna Attemark i 17 år på H&M. Nu får hon ansvar för varumärkena COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, & Other Stories, Arket, H&M Home och det senaste tillskottet Afound. 

Afound är H&M:s nya storsatsning som ska vara en marknadsplats med rabatterade varor inom livstil och mode. Satsningen presenterades i samband med kvartalsrapporten förra veckan, men redan i december hade Breakit avslöjat klädjättens nya drag.

H&M målas just nu upp som ett krisbolag medialt, åtminstone sett till e-handel. Hur ser du på det?

"I mina ögon är H&M ett fantastiskt företag som verkar i en bransch i stor omvandling. Jag vill varken kommentera H&M mer eller min nya tjänst förrän jag är på plats. Nu har jag fullt fokus på att fortsätta driva förändringsarbetet på Odd Molly". 

Under tiden på Odd Molly satsade Anna Attemark tidigt på e-handel och bolagets nettoomsättning har ökat med 45 procent mellan 2011 och 2016 samtidigt som lönsamheten har stärkts. 

I samband med att det blev offentligt att hon skulle lämna Odd Molly var hon förtegen med vad hon skulle göra härnäst:

"Men det jag kan säga är att jag är väldigt peppad och motiverad inför det nya uppdraget", sa hon till nyhetssajten Market.

Anna Attemark tillträder sin nya tjänst i augusti i år och kommer att rapportera direkt till vd Karl-Johan Persson. Hon efterträder Madeleine Persson som blivit ansvarig för H&M-varumärket tillsammans med Fredrik Olsson.

Den svenska klädjätten har plågats av sämre tillväxt och en sviktande e-handel den senaste tiden. Som ett brev på posten har börskursen också rasat, sen december har kursen fallit med nästan 30 procent.

Odd Molly uppgav i måndags att Anna Attemark informerat bolagets styrelse om att hon önskar lämna sin position för att anta ett nytt operativt uppdrag utanför bolaget.

Läs mer