Sök

Fraktbolaget Shipwallet byter namn – och stärker kassan

ShipwalletIngride-handel

Piotr Zaleski, grundare och vd på Ingrid. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Plockar in mer pengar från e-handelsjätten Adlibris.

Ingrid, som tidigare hette Shipwallet, gör det möjligt för den som handlar på nätet att själv bestämma hur varan ska skickas. Tjänsten föreslår och rangordnar automatiskt de olika fraktalternativen åt köparen.

Bolaget säger sig hantera cirka 10 procent av alla e-handelsköp med varor i Sverige.

Namnbytet till Ingrid är ett sätt för bolaget att nå ut bredare med tjänsten.

Men namnbytet gick inte hur lätt som helst. Domänen Ingrid.com tillhörde nämligen en fransyska som fått den i konfirmationspresent av sin pappa på 90-talet.

Hur mycket de än sökte henne lyckades de inte få tag i henne. Till slut fick en av juristerna på ett av Frankrikes största riskkapitalbolag, Idinvest Partners, åka och knacka på hennes dörr i Paris. När förhandlingarna var klara var domännamnet deras – och Ingrid, nu utan .com, kunde åka jorden runt för pengarna.

”Namnbytet gör det lättare för oss att lansera innovationer som inte behöver associeras med frakter eller betalningar utan mer handlar om oss som människor och vår vardag”, säger Piotr Zaleski, grundare och vd på Ingrid.

För ett år sedan investerade Adlibris 2,4 miljoner kronor i Ingrid. Nu följer e-handlaren upp med ytterligare en investering på 2,4 miljoner till en värdering på närmare 100 miljoner kronor.

”Med Ingrids lösning slipper kunderna välja mellan en mängd fraktalternativ utan vi föreslår det alternativ som passar den enskilda kunden bäst vid ett givet tillfälle. Ihop med Ingrid kommer vi nu också kunna lösa e-handelns enda större kvarvarande konkurrensnackdel mot fysisk handel; snabbare och bekvämare leveranser”, säger Johan Kleberg, vd för Adlibrisgruppen.

Under 2018 är målet att Ingrid ska dubbla omsättningen till cirka 8 miljoner kronor.

Läs mer