Sök

Därför firar Zuckerberg – trots att Facebook tappar användare

MetaSociala medier

Foto: AP Photo/Eraldo Peres/AP Photo/Steven Senne.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Zuckerberg jobbar för att få dig att spendera mindre tid på Facebook.

Under onsdagen föll Facebook-aktien i efterhandeln i USA. Det var sociala mediejättens rapport för det fjärde kvartalet som orsakade svallvågorna.

Aktien återhämtade sig – men orosmomenten kvarstår efter uppgifterna om att antalet dagliga användare i Nordamerika har minskat. I USA och Kanada, den marknad där Facebook tjänar mest på annonser, minskade siffran från 185 till 184 miljoner, skriver Techcrunch. 

I samband med rapporten publicerade Facebook-vd:n ett inlägg på den egna plattformen.

Och han verkade inte speciellt oroad.

”Vårt fokus för 2018 är att försäkra oss om att Facebook inte bara är roligt, utan också bra för människors välmående och för samhället”, skriver Mark Zuckerberg.

Facebook har genomfört en rad förändringar som enligt vd:n ska uppmuntra till meningsfulla kontakter snarare än passiv innehållskonsumtion. Det handlar bland annat om att plattformen nu visar färre virala videos, något som enligt Zuckerberg ska bidra till att människor spenderar sin tid bättre.

”Totalt sett gjorde vi förändringar som minskade den spenderade tiden på Facebook med 50 miljoner timmar varje dag”, skriver han.

Mark Zuckerberg flaggade redan förra månaden för att användarna kan komma att spendera mindre tid på plattformen. Det var då man meddelade att inlägg från vänner och familj ska prioriteras högre än exempelvis nyheter.

I november varnade bolaget även för att investeringarna i säkerhet kan få effekt på framtida resultat.

Vad är då för typ av meningsfull interaktion man vill skapa?

Mark Zuckerberg ger ett foto på en kompis som ett exempel i flödet. Det kanske får dig att le, men har också en viktig social roll.

”Det är även en möjlighet att nå ut till den vännen och påminna om att ni bryr er om varandra. Den kontakten är viktig för oss människor”, säger Mark Zuckerberg.

Videos och nyhetsartiklar ligger betydligt lägre ner i prioriteringen – hur informativa eller roliga de än må vara.

”Om du inte startar en konversation kring den bygger du ingen relation”.

Mark Zuckerberg säger att den massiva mängden videos, nyheter och inlägg från annonsörer börjat att fasa ut de personliga kontakterna.

"Låt mig vara tydlig, att hjälpa människor att få kontakt är viktigare än att maximera tiden de spenderar på Facebook".

Han räknar med att förändringarna kommer att leda till minskad tid på plattformen och sjunkande engagemang. Samtidigt spår Zuckerberg att den faktiska interaktionen kommer att gå upp över tid.

"Om vi gör de rätta sakerna och levererar djupare värde kommer vår gemenskap och vår verksamhet att bli starkare över tid".

I dag kunde vi även berätta hur mycket Facbook omsatte i Sverige under förra året. 

Läs mer