Sök

Genombrott för svenska fashiontech-bolaget We are spindye

We are Spindyefashiontech

Affärsidén är att färga syntetiska material utan att använda vatten. Foto: We are spindye

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det svenska fashiontech-bolaget We are spindye har landat samarbeten med en rad kända klädmärken.
“Det här är ett bevis på att allt har varit värt besväret", säger grundaren Martin Berling till Breakit.

We are spindye grundades av Martin Berling för fyra år sedan och har utvecklat en teknik för att färga syntetisk textil utan att använda vatten.

“Tekniken kommer från bilindustrin och handlar om att man färgar råvaran innan man tillverkar garnet och framställer tyget”, förklarar Martin Berling.

We are spindye omsatte 22 miljoner 2016, men hade i början av 2017 endast en kund. Nu har den siffran växt till åtta, kan Breakit berätta.

Flera av de nya kunderna är även riktigt namnkunniga: Quiksilver, Roxy, Fjällräven, Peak Performance och Bergans of Norway, för att nämna några.

Flera av produkterna där tekniken använts ska nu premiärvisas vid världens största sport- och outdoormässa – ISPO – i München.

“Det här betyder att allt fler klädmärken inser att det är betydelsefullt att satsa på hållbarhet. Vårt mål i slutet av året är att ha 30 nya kunder”, säger han.

We are Spindye, som tidigare inte har tagit in något kapital, funderar på att göra det under året.

“Vi behöver ta in pengar för att utveckla våra digitala redskap och inköpssystem” säger Martin Berling.

Läs mer