Svenska e-handlare: “Gör att vi kan konkurrera på lika villkor”

Breakit - Svenska e-handlare: “Gör att vi kan konkurrera på lika villkor”
Linn och Marcus Tagesson, Babyshop Group, Lars Nykvist, Outnorth och Kajsa Knapp och Christian Omander, Coolstuff. Foto: Press och Breakit.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Det ska bli dyrare att handla varor från Kina. Ett besked som svenska e-handlare givetvis hurrar över.
"Det kommer helt klart påverka eftersom vi märker att Kina-konkurrensen drabbar oss", säger Kajsa Knapp, medgrundare av prylbutiken Coolstuff.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Svenskarna älskar att shoppa billiga e-handelsprylar och kläder från Kina via sajter som Wish, Alibaba och Ali express. Enligt svensk lag ska moms betalas från första kronan på varor som beställs från andra länder utanför Europa, men många privatpersoner missar det. Staten går därmed miste om stora skatteintäkter samtidigt som det uppstår en snedvriden konkurrens gentemot svenska e-handlare.

På fredagsmorgonen kunde Breakit avslöja att Postnord kommer att ta ut en administrationsavgift på 125 kronor per paket som de tar in moms på. Momsen ligger normalt sett på 25 procent av varans värde. Det kommer med andra ord bli avsevärt dyrare att göra fynd från Kina.

“Det är bra att vi får konkurrens på lika villkor och att de stoppar den här gräddfilen från Kina. Det är inte bara bra ur konkurrensperspektiv utan för Sverige som land, att vi får in våra skatter”, säger Marcus Tagesson, medgrundare och vd för Babyshop group.

Anton Johansson, e-handelsexpert och vd för e-handelsbyrån Grebban, talar om en snedvriden konkurrens. 

“Tidigare har det varit billigare att skicka ett paket från Kina till Stockholm än ett paket från Skåne till Stockholm. Men nu snedvrids konkurrensen åt andra hållet där svenska e-handlare gynnas", säger Anton Johansson, e-handelsexpert och vd för e-handelsbyrån Grebban.

Lars Nykvist, vd på friluftssajten Outnorth, håller med om att det är mycket positivt för e-handelsbranschen och svensk handel i stort. Däremot tror han inte att det får så stor inverkan på hans egen affär.

“Vi jobbar mycket med skandinaviska varumärken med ett högt prissegment, så vi har inte den konkurrensen från Kina. Möjligen att vi kommer att kunna se en liten uppgång på utrustning som exempelvis ficklampor, men det är inte så betydande för försäljningen”, säger Lars Nykvist.

Prylbutiken Coolstuff har däremot mer att vinna på om de nya reglerna träder i kraft. 

“Om det verkligen stämmer så är det väldigt positivt, då skulle vi konkurrera på mer lika villkor. Det blir intressant att se hur det ska fungera i praktiken. Ska till exempel alla prylar där det står gift (gåva reds anm) på, öppnas och kontrolleras?”, säger Kajsa Knapp som är medgrundare av Coolstuff.

Vad det innebär för bolaget i siffror har hon svårt att uttala sig om men det kommer helt klart att påverka försäljningen.

“Ja, eftersom vi märker att Kina-konkurrensen drabbar oss. Vi har inget emot konkurrens från Kina så länge det är på lika villkor”, säger Kajsa Knapp.

Marcus Tagesson, tror att det är främst under jul och storhelger som Babyshoos varumärken kommer att vinna på de nya förutsättningarna.

“Jag vill tro att vår inköps- och kvalitetsprocess står sig bra i förhållande till billiga överlager från Kina. För vår del tror jag att det framförallt är gåvomarknaden som Wish har sålt mycket, jag tror att vi kan få en bättre konkurrensförmåga på leksakssidan”.

Anton Johansson betonar att svenska konsumenter knappast kommer att bli lika glada som e-handlarna. De som inte har läst om avgiften riskerar att få en riktigt sur överraskning när paketen väl anländer..

“Jag har svårt att tro att Wish och de andra aktörerna kommer att skylta särskilt tydligt med den här avgiften och då kommer det bli en tråkig överraskning i efterhand för kunderna", säger han.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel