6 faktorer som får storbolagen att vilja sätta tänderna i din startup

Breakit - 6 faktorer som får storbolagen att vilja sätta tänderna i din startup
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Köp tekniken istället för att utveckla den själv. Så verkar allt fler storbolag tänka. Förutom teknik finns det några ytterligare faktorer till att din lilla startup kan attrahera techjättarna.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Under förra året gjordes 50.000 uppköpsaffärer runt om i världen. De senaste elva åren har hela 500.000 så kallade M&A-affärer (mergers and acquisitions, eller fusioner och förvärv) gjorts, enligt sajten Entrepreneur.

Större bolag utgår mer och mer från strategin köpa-för-att-växa istället för bygga-för-att-växa. Även “icke-techiga” bolag har börjat förstå nödvändigheten i att köpa mindre bolag för att fortsätta vara konkurrenskraftiga och skalbara.

Entreprenörerna Courtney och Carter Reum som tidigare arbetat på investmentbanken Goldman Sachs har identifierat sex saker som stora bolag letar efter. Tipsen kommer från boken “Shortcut your startup: speed up success with unconventional advice from trenches” och har sammanställts av Entrepreneur.

1. Din talang och ledarskap

E-handelsbolaget Jet.com grundades av Marc Lore, tidigare chef på Amazon. Konkurrenten Walmart valde 2016 att köpa upp Jet.com, inte bara för teknikens skull, utan för att komma åt Lore. Walmart har sedan dess fortsatt att köpa talang på liknande sätt.

2. Din plattform

2013 köpte Linkedin den mobila nyhetsläsarappen Pulse och bolaget förvandlades från enbart ett affärsnätverk till en öppen innehållsplattform. Det var också den faktorn som i sin tur fick Microsoft att köpa Linkedin för 26 miljarder dollar under 2016. 

3. Din teknik

Hänger förstås ihop med punkten ovan. Den amerikanska djuraffärskedjan Petsmart köpte sajten Chewy.com för 3 miljarder dollar 2017. Affären gav Petsmart tillgång till en av världens snabbast växande e-handelsplattformar.

Ett annat exempel är data-jätten Dell som 2016 köpte datalagringsbolaget EMC för hisnande 550 miljarder kronor. Målet var att bredda sitt utbud och locka till sig fler kunder inom företagssfären. Ett år senare hade Dell signat 10.000 nya företagskunder.

4. Ditt varumärke

Riskkapitalbolaget Gores Group köpte bageriföretaget Hostess Brands för att komma åt det anrika märket och dess lojala kundgrupp.
“Hostess ger en unik möjlighet att investera i ett ikoniskt varumärke som bara kommer att fortsätta växa”, sa Alex Gores, styrelseordförande och vd för Gores group i samband med köpet.

5. Tillgång till nya demografiska grupper

Clorox köpte det ekologiska hudvårdsmärket Burt’s Bee för 913 miljoner dollar 2007 för att fånga upp millenials som söker hälsosammare, säkrare och naturligare produkter. 

6. Din distributionsmodell

I ett försök att hålla jämna steg med Gilette betalade dagligvarujätten Unilever 1 miljard dollar för Dollar Shave Club, DSC. Affären innebar tillgång till bolagets mycket lojala kundgrupp och direktförsäljning mot denna. Mer än 50 procent av prenumeranterna som köpte rakhyvlar från DSC under de tre första månaderna 2015 var fortfarande kunder i april 2016, enligt undersökningsföretaget Slice Intelligence.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel