H&M och Klarna nya storägare i Wrapp som tar in 25 miljoner

Breakit - H&M och Klarna nya storägare i Wrapp som tar in 25 miljoner
Till vänster H&M:s vd Karl-Johan Persson, till höger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Ännu ett blytungt svenskt storbolag börjar investera i startups. Klädjätten H&M går oväntat in som delägare i rabattbolaget Wrapp, i en runda där även betalbolaget Klarna deltar.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Det senaste året har inte varit någon dans på rosor för den en gång så hajpade svenska startupen Wrapp. I slutet av 2014 tvingades bolaget skrota sin presentkortsapp, säga upp alla anställda i USA och dra tillbaka sin amerikanska satsning.

Lanseringen av Wrapps nya tjänst, som vi har skrivit mer om här, har dessutom dragit ut på tiden. En betaversion släpptes visserligen under försommaren. Men de 400 miljoner kronor i rabatter som Wrapps förre vd Hjalmar Winbladh sagt att bolaget ska dela ut under 2015 har ingen sett röken av.

Uppdatering: Dessutom har värderingen sjunkit kraftigt samtidigt som flera tungviktare har lämnat styrelsen.

Nu verkar dock en vändning vara på gång. Av dokument som kom in till Bolagsverket tidigare i veckan framgår att Wrapp i juli gjorde en nyemission på 25 miljoner kronor.

Största investerare i rundan var betalbolaget Klarna, som efter nyemissionen äger 9,5 procent av Wrapp och därmed är största externa investerare. Bolaget har dock förhandlat till sig rätten att få vänta fram till 31 september med att teckna en del av aktierna.

Näst största tagare var klädjätten H&M, tillika Sveriges största börsbolag, som nu äger 6,4 procent av Wrapp. Även de befintliga investerarna Creandum, Atomico och medgrundaren Hjalmar Winbladh deltog i rundan.

Att Wrapp får in två så pass tunga delägare som Klarna och H&M innebär sannolikt helt nya möjligheter för rabattbolaget att öka användarbasen. Ett av problemen med Wrapps nya tjänst är att köp som användaren gör med sitt vanliga betalkort inte registreras i appen.

Användaren måste i stället betala med ett speciellt Wrapp-kreditkort för att komma åt rabatterna i tjänsten, vilket ökar inträdesbarriären för nya kunder.

Där kan Klarna, som är ledande på e-handelsbetalningar i Norden, bli en intressant partner även det i nuläget är lite oklart exakt hur det ska gå till.

Klarnas ledning vill i nuläget inte säga särskilt mycket om motiven bakom investeringen.

"Vi har inga kommentarer om Wrapp mer än att det är ett väldigt starkt team", skrev bolagets marknadschef Erik Engellau-Nilsson i ett sms till mig tidigare under torsdagen.

Vad gäller H&M är klädbolaget precis den sortens stora samarbetspartner inom handeln som Wrapp behöver för att börja ragga kunder på allvar i Sverige. En lågoddsare är att Wrapp under hösten börjar locka nya användare med löftet om 200 kronor i rabatt hos H&M på första köpet.

Klädbolaget är långt ifrån först ut av de största svenska börsföretagen vad gäller att investera i nya techbolag. Tidigare har bland annat Volvo, Telia Sonera och SEB pumpat in pengar i svenska startups.

Vi har sökt Wrapps vd Aage Reerslev som dock än så länge inte har återkommit med en kommentar.

H&M har i skrivande stund heller inte återkommit med någon kommentar.

Uppdatering: H&M har nu svarat per mejl. Pressavdelningen skriver följande:

"H&M vill vara med bidra till och stötta entreprenörer som verkar inom vår bransch, inom områden som mode, hållbarhet och innovation, både med kapital och med vår kunskap".

Läs fler artiklar
LÄS MER