Bolaget bakom Quizkampen varslar mer än halva arbetsstyrkan

Breakit - Bolaget bakom Quizkampen varslar mer än halva arbetsstyrkan
Mag Interactives vd och medgrundare Daniel Hasselberg
Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

Feo Media köptes upp av Mag interactive – nu varslas 25 anställda om uppsägning.

Direkt / Breakit
Direkt / Breakit

I höstas slukade spelutvecklaren Mag Interactive konkurrenten Feo Media. Bolaget står bakom det populära frågespelet Quizkampen, och affären resulterade i ett rejält pengaregn över Feo Media-grundarna. Breakit har tidigare kunnat avslöja att de två brödraparen bakom appen fick dela på 122 miljoner kronor.

Men för en stor del av de anställda på bolaget ser historien ut att sluta väldigt annorlunda.

Nu står det klart att bolaget varslar 25 av Feo Medias 42 antällda, som ett resultat av sammanslagningen.

"Efter förvärvet av FEO Media i november 2017 påbörjades en översyn av organisationen som arbetar med spelet Quizkampen. Denna översyn är nu klar och FEO Media varslar om att 25 av bolagets 42 anställda kan komma att beröras av uppsägning. MBL-förhandlingar med berörda fackliga organisationer kommer att inledas snarast. Målet är att genomföra personalförändringarna så snart som möjligt", heter det i ett pressmeddelande.

När Breakit når Mag Interactives ekonomichef Magnus Wiklander säger han så här:

“Det är egentligen inte så mycket mer än så som har hänt. Nu bjuder vi in till förhandlingar med facken”, säger han.

Vilka roller har de som får lämna bolaget?

“Det är inget man kan veta än. Det börjar med att vi har gjort det här, sedan blir det förhandlingar”, säger han.

Mag Interactive, Quizkampens nya ägare, är ett av Sveriges största mobilspelsbolag. Företaget ligger bland annat bakom ordspelen Wordbrain och Ruzzle, och noterades nyligen på First North-börsen.

Beskedet om uppsägningarna kom samtidigt som Mag Interactive släppte sin kvartalsrapport för perioden september till november 2017. Där framgår det att omsättningen i bolagets grundverksamhet – det vill säga Mag Interactive exklusive Feo Media – minskat med 22 procent jämfört med samma period föregående år, från 60 miljoner kronor till 46 miljoner kronor. Rörelserevinsten före skatter, nedskrivningar och räntor – så kallat EBITDA – har i sin tur minskat från 8,8 miljoner kronor till 240.000 kronor.

Räknar man med däremot in förvärvet av FEO media i kalkylen ökar omsättningen till 62 miljoner kronor, och vinsten minskar med 45 procent till 4,8 miljoner kronor.

Kvartalsrapporten och varslingsnyheten ogillades av marknaden och under den första timmen efter börsens öppning föll aktiekursen med närmare 20 procent. Samtidigt var dock omsättningsvolymen i handeln begränsad, vilket innebär att ett fåtal ordrar kan ha stor inverkan på kursen.

Läs fler artiklar
LÄS MER