Sök

Jarno Vanhatapio är den stora vinnaren på de gamla klädjättarnas digitala kris

Nakd

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Därför rusar värdet på Jarno Vanhatapios modeimperium.


Från 350 miljoner kronor till 1,5 miljarder kronor – trots att förlusterna fortfarande är stora så har värdet på e-handelssajten NA-KD ökat med över 200 procent på knappt ett år.

Det är onekligen en imponerande resa som Jarno Vanhatapio gjort med sitt klädbolag NA-KD, och investerarna är med på noterna. Baserat på förra årets omsättning värderas NA-KD i nyemissionen, som offentliggjordes på måndagsförmiddagen, till nästan 4 gånger försäljningen. Det är ungefär dubbelt så mycket jämfört med andra svenska e-handlare som är noterade på Stockholmsbörsen – och då gör dessa bolag dessutom vinst.

Det säger det mesta om den tilltro som framgångsrika investerare som Northzone, Eequity med flera sätter till Jarno Vanhatapio. Hittills har den tidigare Nelly-grundaren gått från klarhet till klarhet i sin ambition att skapa ett globalt bolag redan från start.

Omsättningen ökade med 150 procent ifjol och bolagets kläder har sålts på över 180 olika marknader. Till skillnad från många av de gamla klädbolagen har Jarno Vanhatapio tidigt förstått värdet i att bygga upp marknadsföringen med hjälp av profiler på sociala medier. NA-KD har etablerat samarbete med influencers, som fått hjälp att ta fram egna klädmärken i utbyte mot marknadsföring. På så sätt har marknadsföringskostnaderna kunnat hållas nere samtidigt som marginalerna blivit högre, eftersom att NA-KD främst säljer egna och ”sina” influencers varumärken.

NA-KD har dessutom 1,8 miljoner följare på sina egna sociala medier. 

Merparten av pengarna från nyemissionen på 365 miljoner kronor kommer Jarno Vanhatapio använda till att köpa in mer kläder. Bristen på det så kallade rörelsekapitalet brukar vara ett problem för snabbväxande bolag som NA-KD. Men nu får Jarno Vanhatapio rejält rörelseutrymme vilket bäddar för en än mer aggressiv expansion.

NA-KD är såklart fortfarande en myra jämfört med jättar som H&M, men det är ändå talande hur högt professionella investerare värderar den här typen av bolag för närvarande. Till skillnad från H&M är Jarno Vanhatapios bolag perfekt positionerat när e-handeln boomar, bland annat med hjälp av influencers. Det här är en tillväxtresa som vi med största sannolikhet bara har sett början på.

Fotnot: Värderingen av NA-KD på 350 miljoner kronor är baserad på det som på finansspråk kallas pre-money, alltså innan kapitalet från nyemissionen lagts till (post-money). Breakit har inte lyckats utröna om den nya värderingen på 1,5 miljarder är pr-money eller post-money.

Läs mer