Aj! Mark Zuckerberg satte precis kniven i ryggen på lilla mig

Breakit - Aj! Mark Zuckerberg satte precis kniven i ryggen på lilla mig
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Breakits grundare blir livrädd av Facebook-grundarens nya giv.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Strax före klockan sex i morse såg jag rubriken som skulle förstöra resten av min dag.

Ja, kanske skulle innehållet i artikeln inte bara förmörka mina närmaste timmar utan bli ett dråpslag mot mig som entreprenör och medgrundare av Breakit.

Det var så klart Facebook-grundaren Mark Zuckerberg som ännu en gång gjorde livet surt för mig som medieentreprenör. Ständigt denna Zuckerberg som genom att skruva några snäpp på sin förbannade algoritm i ett slag ritar om spelplanen för alla oss som försöker bygga en affär runt media.

Natten till fredagen meddelade Zuckerberg på sitt alltid lika ödmjuka sätt att hans nya mission nu är att öka välmåendet för sina undersåtar (användare). Dessvärre kommer detta ökade välmående ske på bekostnad av just den bransch jag verkar i, alltså media.

Zuckerbergs order till sina utvecklare är nämligen att Facebook i fortsättningen ska prioritera ner material från media i nyhetsflödet (news feed) på sin sociala plattform och istället lyfta fram inlägg som görs från användarnas vänner och familj. Facebook-chefen beskriver själv detta som ”a major change” på sättet hela Facebook-världen är uppbyggd.

Vi får väl se om Facebooks en miljard användare kommer att må så mycket bättre av förändringen, själv får jag mest ont i magen. För jag ska vara helt ärlig mot er läsare – en jobbigt stor andel av Breakits trafik kommer från just Facebook.

Mark Zuckerbergs skapelse har hjälpt oss att bara det senaste året nästan dubbla antalet unika besökare på Breakit till över 150.000 i veckan (ungefär i paritet med till exempel Affärsvärlden, Resumé och Veckans Affärer). I runda slängar 25 procent av trafiken kommer från Facebook och nu säger alltså Mark Zuckerberg att han ska strypa det flödet kraftigt.

Min (och alla andra svenska mediechefers) första reaktion blir såklart att fråga hur detta konkret kommer slå mot oss? Går vår trafik ner slår det direkt mot vår intäktsbudget för 2018 och möjligheterna att driva vår verksamhet.

Morgonens nyhet blev ännu en påminnelse för mig som medieentreprenör att det inte går att bygga sin affär på Mark Zuckerbergs välvilja. Om jag inte lär mig den läxan här och nu är Breakits framtid i fara.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel