Sök

Julia Brorson lämnade Daniel Wellington – för att släppa en egen klocka

Daniel WellingtonBEU

Julia Brorson, tidigare toppchef på Daniel Wellington, och serientrepreören Johan Ronnestam lanserar livsstilsvarumarke och släpper klocka.

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Julia Brorson var en av toppcheferna på klockmärket och framgångssagan Daniel Wellington. Nu satsar hon på ett eget klockmärke i nytt bolag.
“Jag vet hur man tar in en klocka på marknaden", säger hon.

Julia Brorsons tidigare arbetsgivare Daniel Wellington nådde över en miljard i omsättning på mindre än fem år. Och när den senaste årsredovisningen kom förra sommaren var omsättningen uppe i 2 miljarder kronor. Vinsten låg på hisnande 960 miljoner kronor.

För två år sedan lämnade hon succéföretaget för att bli försäljningschef på ett möbelföretag. Nu är hon tillbaka i klockbranschen som vd för det nya livsstilsvarumärket BEU, som grundats av serieentreprenören och tidigare snowboardproffset Johan Ronnestam.

Bolaget tog vid en investeringsrunda i höstas in 4 miljoner i kapital. En global lansering planeras i vår den första produkten är en klocka. Men det huvudsakliga målet är inte att sälja produkter, enligt Julia Brorson.

“Vårt mål är inte att bli nya Daniel Wellington. Vi vill skapa en global rörelse som ska inspirera människor att gå sin egen väg, klockorna är den första symboliska produkten”.

Men vill ni inte sälja klockorna?

“Självklart vill vi det, men vi vill att produkterna ska vara en påminnelse om något större".

I spåren av Daniel Wellingtons framgång har en rad konkurrenter dykt upp på den svenska marknaden. Några exempel är Malmöbolaget Anima som lanserade den uppkopplade klockan Kronaby för ungefär ett år sedan och klockmärket Carl Edmond som lanserades i höstas. Den senare har tagits fram av entreprenören Ali Nouri, som bland annat samarbetar med Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman.

Men Julia Brorson tror ändå att den konkurrensutsatta klockmarknaden är rätt segment att ge sig in i.

“Branschen är helt galen just nu och jag vet hur man tar in en klocka på marknaden. För oss är en klocka som inte är digital en symbol för att man inte behöver vara uppkopplad hela tiden”.

BEU kommer främst att marknadsföra sig genom sociala medier och kommer att ta hjälp av en rad ambassadörer och profiler som står för deras vision. Klockorna kommer att säljas både via bolagets egen sajt och i fysiska butiker. 

BEU grundades av Johan Ronnestam, Fredrik Franzon, Mattias Wiberg, Oskar Lindblom och Niclas Svensson.

Läs mer