Tre sorters semestermissbrukare – och hur du slutar vara en

Breakit - Tre sorters semestermissbrukare – och hur du slutar vara en
Foto: Istockphoto.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Julledigheten är en tid för att komma ned i varv och börja det nya året med massor av energi. Men det finns tre typer av semestermissbruk som kan sätta käppar i hjulet. Titta du om du lider av det och vad du kan göra åt det.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Många har skyhöga förväntningarna på julen och ledigheten som följer i dess spår. Äntligen ska vi få tid att hämta andan och “bara umgås”. Samtidigt är den här perioden inte tillräckligt lång för vissa för att verkligen varva ned.

För att utnyttja ledigheten optimlat är det viktigt att förstå tendenser i våra beteenden. I en artikel från Harvard Business Review, HBR, listas tre olika “semester-missbrukare”.

Kolla om du känner igen dig i någon av dem:

Soffpotatisen:

Efter att soffpotatisen har skickat sitt sista mejl inför ledigheten trycker de på den mentala av-knappen. Målet: att hinna se så många säsonger av tv-serie X, som möjligt. Soffpotatisen förväntar sig att komma tillbaka till jobbet utvilad och med ny energi, men känner sig ofta frustrerad och oförberedd.

Även fast du behöver en viss tid till att släppa jobbet behöver du också fylla en mängd andra behov som inte fylls när du slöar i soffan. Exempelvis behövs meningsfullt socialt utbyte (tyvärr räknas inte Netflix som din partner), fysisk aktivitet och aktiv reflektion.

Semesterfuskaren:

Den här typen av person arbetar hela sin semester, från början till slut. Även om de har ledigt så låter de ändå jobbet inkräkta på middagar och sociala aktiviteter. Problemet är uppenbart. Forskning visar att vi alla behöver regelbundna pauser, annars riskerar vi att bränna ut oss.

Varför blir man en semesterfuskaren? Det kan bero på chefen, men kanske ännu troligare är det att du ser ledigheten som ett bra tillfälle att “komma i kapp”. Vem som helst kan förstå att det är lockande att få saker gjorda under dagar som inte upptas av massa möten eller uppgifter som prackas på en stup i kvarten.

Även om arbete under semestern kan bidra till att minska din stress på kort sikt så missar du möjligheten att återhämta dig i det långa loppet.

“Workaholidayic-en”

En workaholidayic överför sina workaholic-tendenser till andra sammanhang. Istället för att rusa från ett jobbmöte till ett annat så rusar de från fest till fest. De flänger mellan vänner och släktingar och ger sig inte någon tid för att bara vara.

I vissa fall beror det på brist på självbevarelsedrift och i andra fall har det att göra med att vanorna som de har utvecklat på jobbet fortsätter att driva dem framåt. Oavsett orsak blir konsekvensen att man känner sig fullkomligt utmattad när “ledigheten” väl är över.

HBR listar några tips för en mer balanserad livsstil

1. Sätt hållbara mål för ledigheten

Många högpresterande människor är drivna på jobbet och fokuserade på att få uppgifter gjorda och att nå sina mål. Testa att fortsätta på samma bana genom att sätta mål för hur mycket du ska sova, träna och jobba.

2. Prioritera reflektionstid

Att inte gå igenom året som varit är som att lämna ett mentalt kaos i huvudet. Hitta en lugn plats med ett anteckningsblock eller ha djupa konversationer med en vän. Båda sätten rensar huvudet och gör dig mer fokuserad. 

3. Sätt upp mål för nästa år

Och gör en plan för hur du ska nå dem. Många gör upp nyårslöften och får ångest när de går i kras. “Jag ska träna 30 minuter efter jobbet” låter kanske inte alltför imponerande för en sann träningsnörd men om målet är att gå ned i vikt är det mer konkret och motiverande än att bara säga “jag ska gå ned 10 kilo fram till midsommar”.

4. Skapa och upprätthåll traditioner

Att utveckla meningsfulla, produktiva och rofyllda traditioner eller vanor, bidrar till att skapa den semester vi vill ha. Det hjälper oss också att stå emot krav från människor i våra liv som har sina idéer om hur vi ska spendera våra semestrar.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel