Breakit - Svenska Tictail växlar upp rejält – plockar in 190 miljoner kronor

Svenska Tictail växlar upp rejält – plockar in 190 miljoner kronor

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
29 jul 2015, kl 13:26

Den Stockholmsbaserade e-handelsplattformen Tictail tar in närmare 190 miljoner kronor från befintliga och nya investerare, avslöjar Breakit.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
29 jul 2015, kl 13:26

Förra veckan kunde vi berätta att svenska Fishbrain tagit in 68 miljoner kronor till sitt bolag.

Nu kan vi avslöja ännu en jätteaffär på den svenska startupscenen. 

Den här gången är det den svenska e-handelsplattformen Tictail, med grundaren och vd:n Carl Waldekranz i spetsen, som fyller på sin krigskassa – rejält.

Bolaget har nyss stängt en finansieringsrunda på 22 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 190 miljoner kronor.

Det gör kapitalrundan till en av de största svenska kapitalanskaffningarna hittills i år.

”Vi hade tänkt ta in 16 miljoner dollar, men eftersom det är ett högt tryck på marknaden, och eftersom vi ville ha de här investerarna, så ökade vi på rundan. Det är helt klart en signifikant b-runda, men om i förhållande till marknadens storlek så är det bara början av vad Tictail kan bli. Det finns idag 150 miljoner mikroföretag, av vilka en allt större andel börjar sälja online”, säger Carl Waldekranz på en hackande Google Hangouts-länk från New York.

Sedan tidigare har riskkapitalbolag som svenska Creandum, amerikanska Thrive Capital, London-baserade Balderton Capital samt affärsänglar som Klaus Hommels på Lakestar och Spotifys produktchef Gustav Söderström investerat sammanlagt 10 miljoner dollar i den svenska startupen. 

Att bolaget nu tar in 22 miljoner dollar är således ett rejält kapitaltillskott för den omtalade e-handelsplatsen, som nyligen slog upp portarna till ett nytt kontor i New York.

Carl Waldekranz berättar att samtliga tidigare finansiärer även investerat i den nya serie-b rundan.

”Det är det största beviset på att vårt bolag gör rätt. Det här är människor som har följt oss på veckobasis och vet vad vi kan bidra med. Sedan vet även vi vilket värde de kan bidra med. De representerar våra viktigaste marknader och har oerhörd erfarenhet. Vi kan inte vara annat än glada.”

”Creandum, som ledde rundan, är enligt mig Europas eller kanske världens bästa investerare.”

Förutom de befintliga investerarna har även det tyska riskkapitalboalget Acton Capital nu klivit in i Tictail. Acton har i sin tur sedan tidigare investerat i Tictails huvudkonkurrent, Etsy, som nyligen tog klivet in på börsen till en värdering på 3,5 miljarder dollar. 

"Vi ville inte bara ta in pengar, utan vi vill ha strategiska investerare som kan pusha bolaget till nästa nivå och utveckla plattformen."

Att Etsy är en stor konkurrent till Tictail råder det däremot ingen tvekan om.

”De är vår största konkurrent idag. De har funnits i över tio år och det är deras största konkurrensfördel. Tiden de varit aktiva. Men vår fördel jämte dem är vår teknologi. När vi startade det här visste vi att mobil skulle bli en vinnande plattform. Idag kommer 55 procent av handeln via Tictail från smartphones och vi ser fram emot att ta kampen när vi nu genomgår ett plattformsskifte”, säger han.

Tictail, som 2011 grundades av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani and Birk Nilsson, har precis som många andra startups satsat stenhårt på tillväxt. I dagsläget har bolaget runt 85 000 e-handelsbutiker kopplade till sitt nätverk – allt från små designföretagare till bredare varumärken.

Sedan grundandet har bolaget samtidigt gått från att bara vara en tjänst där småföretagare med några klick kan dra igång en egen webshop till att vara en bredare marknadsplats riktad mot independent-varumärken. Idag kan privatpersoner använda sig av Tictails marknadsplats för att söka runt bland 2 miljoner produkter.

Istället för att "googla" kan du "tictaila" efter produkter på Tictail-sajter.

"Vår tillväxt har hittills varit organisk och kommer från vårt stora produktfokus. Men framöver måste vi bygga en service som skapar ett bra kunderbjudande. Tictail ska verkligen finnas i kundernas huvuden när de tänker på independent-varumärken."

"Sedan ska vi se till att Tictail på riktigt blir en global plattform. Vi finns redan idag på 140 marknaden, men framöver ska vi ha allt anpassat efter marknaden. Det ska vara rätt betalningsalternativ, rätt fraktalternativ, produktbeskrivningar på rätt språk. Det ska vara en plattform där du kan sitta i Stockholm, hitta en designer från Brasilien, beställa produkten och få den skickad till dig snabbt."

På intäktssidan har det däremot gått desto långsammare. Bolaget, som har ett brutet räkenskapsår, omsatte under fjolårets andra halva enbart 800 000 kronor.

”Vi har börjat kolla mycket mer på hur Tictails affär ska se ut och vad som kommer att vara våra intäktskällor. Hittills har vi varit extremt tålmodiga kring att kapitalisera på affären. Det finns oerhört stora tillväxtmöjligheter, och precis som våra siffror bevisar så har vi skapat lyckats med produkten. Att skapa intäkter på affärssidan kommer inte att vara ett problem. Vi tittar redan på att börja experimentera med olika former av prenumerationer, leveranstjänster och annonser.”

Känner du ingen oro inför transformeringen som väntar?

”När jag tänker på det, och då talar jag nog både för mig själv, ledningen och styrelsen, så är det ingenting vi är oroliga över alls. Varje månad går det miljontals dollar via vår plattform och vi vet att vi skapar så oerhört mycket värde och omsättning för människor. Att bygga en marknadsplats tar både tid och kostar pengar. Det kräver tålamod.”

Var ser du själv Tictail om, låt säga, fem år?

"Vårt mission är att förbättra små företag och hjälpa dem bli framgångsrika. Den idén är egentligen inte kopplad till en viss tjänst eller service. En sak kan vara att connecta småföretag med konsumenter på en marknadsplats. En annan sak kan vara hur vi integrerar med Facebook för att öka antalet annonser. Det är spännande att tänka på att vi kan vara en tjänst för hela affären hela vägen. Företagslån, försäkringar och fysiska återförsäljare över hela världen."

"Den tanken är väldigt spännande."

LÄS MER: Waldekranz: "Haft ett par tillfällen där vi kunnat göra exit"

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel