Sök

Ehandel.se köps upp – av böndernas mediebolag LRF Media

Dan Nilsson säljer sin sajt till LRF Media, med vd:n Ann Henriksson i spetsen.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Nu säljs Ehandel.se till LFR Media.

Dan Nilsson startade sin sajt Ehandel.se 2009. Sedan dess har e-handeln exploderat sett till försäljningen i Sverige.

Som namnet antyder är sajten helt fokuserad på den snabbväxande näthandeln, dess profiler och företag. Enligt egen uppgift har man 15.000 e-handlare som medlemmar.  

Nu köps bolaget upp av LRF Media, ett dotterbolag till Lantbrukarnas riksförbund.

Hur mycket pengar affären går loss på vill köparen inte avslöja. Bolaget Ehandel.se omsatte drygt sju miljoner kronor i fjol, med ett litet plusresultat. Det indikerar att det inte handlar om någon jätteaffär.

”Vi vill satsa på e-handel. Som fenomen har det stor betydelse för människor och företag på landsbygden. Ehandel.se har blivit Sveriges ledande mötesplats för e-handlare”, säger Ann Henriksson.

Förutom nyhetssajten ingår ett antal e-handelskonferenser, statistiktjänster samt en förmånsklubb för e-handlare i affären.

LRF Media växte kraftigt genom stora uppköp av tidskrifter under 00-talets andra hälft. Den strategin ledde dock till en ekonomisk kris, omfattande personalneddragningar och ledningsbyten.

Ann Henriksson tog över för två år sedan, och företaget har genomgått en renodling. Kvar finns medieprodukter som riktar sig mot företag inom de gröna näringarna, och veckotidningen Land.

Under året har LRF Media gjort flera satsningar, både genom förvärv och nystartade produkter, inom det digitala området.

”Vi har satt en stark tillväxtstrategi som innebär att vi satsar på mer redaktionellt innehåll digitalt och tjänster som riktar sig till vår kärnmålgrupp: människor och företagare på landsbygden i de gröna näringarna”, säger Ann Henriksson, vd för LRF Media.

E-handeln Land Shopping och Väder.se är två exempel. Nyligen gick LRF Media också in i startupen Skira, som har en prisjämförelsetjänst riktad mot lantbrukare.

Fler förvärv är att vänta.

”Det tror jag. Vi tittar på vad våra kunder, läsare och annonsörer behöver och letar efter grejer som kan matcha det”, säger Ann Henriksson.

Ehandel.se kommer att drivas vidare precis som i dag, dock ska tillväxten accelereras.

LRF Media räknar med att omsätta 290 miljoner kronor i år, med ett rörelseresultat på omkring 25 miljoner kronor.

Läs mer