Speltillverkaren King backar upp rekordstort konstprojekt

Breakit - Speltillverkaren King backar upp rekordstort konstprojekt
Foto: Anna Gerdén
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Konst, teknik och näringsliv möts i rekordstort konstprojekt på Tekniska museet.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Den 6 september inleds utställningsprojektet MegaMind på Tekniska Museet i Stockholm. Det är museets största utställningsprojekt någonsin och görs i samarbete med bland annat den svenska spelutvecklaren King, som utvecklat succéspelet Candy Crush Saga.

Projektet går ut på att barn och skolelever ska få möjlighet att utforska egna idéer och utmaningar. I det så kallade ”Hacka-labbet” kommer barn få lösa problem med hjälp av sensorer och programmering och i ”Packa-labbet” kommer skolelever få testa olika tekniska konstruktioner.

Totalt kostar projektet 80 miljoner kronor, där Kings investering utgör en mindre del.

”Det känns väldigt roligt och inspirerande om vi kan vara med och så ett frö hos barn och ungdomar gällande programmering och innovation”, säger Martin Bunge-Meyer, PR-chef King till Breakit.

”Vi behöver ju jobba på alla fronter och åldrar om vi ska klara av omställningen till det digitala samhället. Det här är vårt sätt.”

Han meddelar att King kommer att finnas på plats under utställningen.

”Våra medarbetare kommer vara mycket aktiva i vårt labb och medverka till inspiration och med personliga möten. Berätta deras story, väg i arbetslivet och livet som programmerare och vad det ger för möjligheter."

Även BillerudKorsnäs, som levererar förpackningsmaterial och förpackningslösningar samt konstbyrån Reflektion Company är involverade i projektet, som genomförs i samarbete med Hjärnfonden, KTH, Visualiseringscenter C samt konstnärer och forskare inom pedagogik och naturvetenskap.

Totalt sett har det specialdesignats 40 interaktiva installationer för Megamind.

Läs fler artiklar
LÄS MER