Sök

Cashade in 250 miljoner på sin e-handel – här är Addnature-grundarnas otippade investering

AddnatureHangmattae-handel

Klas Berggren, Mathias Hedström och Martin Larsson, grundare av Addnature.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Grundarteamet bakom Addnature investerar i Hangmattas yogakläder.

För nästan exakt ett år sedan såldes Addnature, som kränger friluftskläder på nätet, för 1,7 miljarder kronor.

När grundarna Klas Berggren, Mathias Hedström och Martin Larsson sålde sitt bygge omsatte deras koncern Internetstores 1,8 miljarder kronor och gjorde en vinst på 150 miljoner kronor.

Trion har nu tagit en del av sina pengar och investerat i de nära besläktade sajterna Jakt.se och Fiske.se. Nu har de gjort ytterligare en, något mer otippad investering.

Det handlar om e-handelsbolaget Hangmatta – ja, det stavas med a och inte ä.

Hangmatta tillverkar yogakläder som säljs via den egna sajten.

”Önskan har varit att få in toppkrafter inom logistik, IT samt förstärka inom management för att fortsätta tillväxtresan med expansion till i första hand Norden, Tyskland samt Storbritannien. Vi har en ambitiös tillväxtplan och vi tror att det även finns stor efterfrågan utomlands för vårt koncept. Med förstärkning av de nya delägarna och kapitaltillskottet, tror vi att den mycket spännande resan fortsätter” säger Hangmattas vd Stefan Hultgren, i ett pressmeddelande.

Uppgifter från Bolagsverket indikerar att det handlar om en emission på 2 miljoner kronor, till en värdering på 10 miljoner kronor. Men det stämmer inte riktigt, berättar Kristoffer Lind, som är en av ägarna i bolaget.

“Det är en del av en större emission men exakt hur den ser ut vill jag inte kommentera”, säger han.

Inklusive Addnature-grundarna får bolaget in åtta nya privata investerare.

Läs mer