Breakit - King-veteraner startar eget – får in 18 miljoner i riskkapital
T.h: Strange quests grundare Adam Schaub, Mille Trygg-Wiberg och Andreas Jirenius. Foto: Jessica Gow/TT samt press.

King-veteraner startar eget – får in 18 miljoner i riskkapital

Jonas de Lange
Jonas de Lange
04 dec 2017, kl 10:01

Strange quest vill bygga nästa stora mobilspelsgenre.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
04 dec 2017, kl 10:01

King lyfts ofta fram som ett av Sveriges absolut främsta spelbolag. Bolaget har dragit in miljarder bara genom att låta folk para ihop godisar i mobilspelet Candy crush saga.

En av personerna bakom framgångssagan är Adam Schaub. I fyra år jobbade han som ansvarig för kreativ produktion på bolaget.

Nu har han tillsammans med sina två gamla kollegor, Anders Jirenius och Mille Trygg-Wiberg,  brutit sig loss och startat den helt egna studion Strange quest.

“Vi var ett gäng människor som hade en vision om hur man kunde bygga nyskapande multiplayerspel på mobil. Vi har lite intressanta idéer från casual gaming (enklare mobilspel reds. anm.) och ska bygga produkter som skapar en helt ny marknad inom det segmentet”, säger Adam Schaub.

Målet för bolaget är att att inom några år “äga segmentet för e-sport i mobilen”. Det ska ske genom att bygga actionspel där flera spelare tävlar mot varandra över nätet i realtid.

“Det finns en hel del utmaningar. Till exempel måste speldesignen vara anpassad efter latency (fördröjningen i kontakten mellan användarens enhet och spelets server reds. anm.)”, säger Adam Schaub.

Flerspelar-action är en genre som generellt förknippas med pc-spel som Counter strike, Dota 2 eller Call of Duty. När Strange quest tar fenomenet vidare från de allra mest inbitna spelarna till en bredare målgrupp.

“Det där med hardcore, midcore, casual core och sådana definitioner på spel är mest något för att att McKinsey-folket ska kunna dela upp branschen – inget ont om McKinsey alltså. Vi är bara intresserade av att bygga riktigt bra spel. Men det kommer vara väldigt enkelt att ta till sig och baserat på korta spelsessioner. Vi brukar säga att om vi behöver göra en tutorial har vi misslyckats”, säger Adam Schaub.

Strange quest drog igång redan för ett år sedan och har hållit sig under radarn med sitt första spel som har arbetstitlen “Pew pew”. I början på nästa år ska de första testerna av spelet göras och sedan väntar ett fullskaligt spelsläpp senare under året.

Nu har bolaget fått in 2,2 miljoner dollar, motsvarande drygt 18 miljoner kronor, för att växla upp tempot.

“Pengarna ska användas mest för att rekrytera det bästa teamet. Är det något jag har lärt mig under mina 23 år i branschen är det att det bara är en sak som gäller och det är människorna. Allt annat är sekundärt”, säger Adam Schaub.

Under sin karriär har han förutom King även jobbat med spelutveckling för amerikanska AOL, Yahoo, Bonnier och Stardoll.

I investeringsrundan backas Strange quest av flera internationella riskkapitalbolag. Största investerare i rundan är brittiska Initial capital, som är riktiga veteraner i spelbranschen. Riskkapitalbolaget har bland annat investerat i svenska Resolution games, finska Supercell som ligger bakom dundersuccén Clash of clans och Silicon valley-bolaget Super evil megacorp.

“Att hitta pengar går alltid, att hitta rätt folk är en större utmaning. De här investerarna har varit med och skalat liknande bolag tidigare och kan bidra massor med kontakter och kunskap. Vi är väldigt nöjda med både investerarna och styrelse”, säger Adam Schaub.

I samband med kapitalrundan går Alvaro Alvares del Rio från Initial Capital och Lawrence Barclay från riskkapitalbolaget Mantaray in i bolagets styrelse. Strangequest värderas till ungefär 50 miljoner kronor, före investerat kapital.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel