Sök ikon
Breakit logo

Här är Notifieds nya plan för att revolutionera PR-branschen

Artikel bild
Kristopher Stenkula och Marcus Norrving. Foto: Press.

Notified breddar sin affärsmodell. Istället för att bara fokusera på omvärldsbevakning så ska kunderna erbjudas en helhetslösning för PR och kommunikation.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Vi har i en rad artiklar berättat om Malmöbolaget Notified som har växt snabbt utan externt kapital. Vännerna Kristopher Stenkula och Marcus Norrving grundade Notified för sju år sedan och har fram tills nu koncentrerat sig på att samla in och analysera data från sociala medier åt andra företag.

Förra året köptes de konkurrerande verksamheterna Twintip och Lissly upp och nu är Notified redo för nästa stora kliv. I dag lanseras en helt ny PR och kommunikationsplattform som bygger på den teknik som Notified utvecklat under flera år. Från och med nu är omvärldsbevakning bara ett av fem ben.

“När vi startade visste inte våra kunder om att de nämndes i sociala medier. I dag har ett nytt medielandskap vuxit fram, men många företag saknar en enkel och enhetlig kommunikationsplattform. Våra kunder sitter med många olika verktyg och det har inte varit enkelt att mäta eller få förtjänat medieutrymme”, säger Kristopher Stenkula. 

Här kommer alltså Notified in i bilden. Företag ska hädanefter få hjälp att hitta och skapa relationer med relevanta journalister och influencers samt skicka pressreleaser och skapa engagerande nyhetsrum. Företagen ska även få djupgående analyser kring vilka av kommunikationsinsatserna och investeringarna som verkligen gett effekt och Notified hjälper även till att förstärka och förlänga innehållet som skapas via plattformen. Det kan till exempel innebära att integrera Instagramflöden i sin e-handel eller på sin hemsida.

Under det brutna räkenskapsåret som avslutades i april omsatte Notified 26 miljoner, jämfört med 21,5 miljoner året innan. Bolaget gjorde en vinst på 5,2 miljoner.

“Vi tror att vi kommer öka omsättningstakten rejält när vi breddar oss mot en större marknad. Vi har påbörjat en tydligare väg mot att bli ett hundramiljonersbolag men exakt när vi omsätter så mycket vågar jag inte svara på”, säger Kristopher Stenkula.

Enligt honom finns det ingen annan aktör som tillhandahåller alla dessa tjänster på ett integrerat sätt. Bolag som dock rör sig inom samma område är PR-tjänsterna Mynewsdesk och Meltwater. I januari förra året rekryterades Pär Lagerström, tidigare Nordenchef på Mynewsdesk, till Notified. Han hoppade dock av posten efter bara nio månader.

”Tillsammans med Pär formulerade vi vår produktstrategi som vi nu rullar ut. Vi hade en gemensam bild kring vad kunderna behövde och vad som saknades på marknaden”. 

Läs mer