Sök

Pizzakrig på västkusten: “Vi har tagit 50 miljoner från Onlinepizza”

OnlinepizzaHotmatPizzakriget

Behzad Rostami, Kim Hansen och Mirza Ekici driver Hotmat. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Uppstickaren Hotmat kränger pizzor för över 5 miljoner kronor i månaden.

Det har gått nästan två år sedan det förra pizzaupproret i den digitala takeaway-branschen. Då var det Falubolaget Pizzahero som gick i klinch med Onlinepizza. På ett dygn förlorade uppstickaren 25 restauranger efter att Onlinepizza pressat dem att bryta samarbetet.

Bara ett par månader senare fick upproret nytt liv när 44 restauranger i Göteborgsområdet bestämde sig för att kollektivt lämna Onlinepizzas tjänst. Då motsatte de sig att Onlinepizza höjt sin avgift från 6 till 13 procent.

Onlinepizza omsatte förra året 125 miljoner kronor med en vinst på 51 miljoner kronor.

Nu har en ny konkurrent seglat upp på västkusten och erövrar stad efter stad.

“Vi tog över i princip alla restauranger i Varberg för ett par månader sedan. För 5-6 månader sedan tog vi över 90 procent av Uddevalla", säger Kim Hansen.

Han är operativ chef på Lidköpingsbolaget Hotmat.

Namnet uttalas som det engelska ordet “hot” och mat på vanlig svenska.

“Ja, vi är inte Hells angels som hotar folk med mat”, säger Kim Hansen skämtsamt.

Under sitt första år med försäljning omsatte bolag bara 500.000 kronor. Det senaste året har bolaget gasat på rejält.

“Nu omsätter vi 5–6 miljoner i månaden. Vi tar halva avgiften av vad Onlinepizza tar så när vi har omsatt 25 miljoner kan man räkna ut att de har förlorat 50 miljoner i omsättning”, säger Kim Hansen.

I alla dessa omsättningssiffror räknar Hotmat in värdet på hela pizzan. Eftersom bolaget själv tar ungefär 8 procent i snittavgift från pizzeriorna torde nettoomsättningen landa någonstans mellan 400.000 och 500.000 kronor i månaden.

Att bolaget skulla ha ätit upp 50 miljoner kronor av Onlinepizzas ordrar känner inte marknadsledaren igen sig i.

"Totalt har vi tappat kanske 15 av våra 1400 restauranger. Vad vi känner till är det 2–3 städer där de har tagit över", säger Daniel Strömberg, vd på Onlinepizza.

Hotmat grundades från början av Mirza Ekici och Behzad Rostami i Karlskoga. Nu har bolaget sitt huvudsäte i Lidköping efter att en grupp grossister köpt en majoritet av aktierna bolaget i våras. Hur mycket grossisterna betalade vill inte Mirza Ekici avslöja men säger att det rör sig om miljonbelopp.

"Vi har tripplat vår omsättning sedan de tog över. Nu är vi på en helt annan nivå", säger Mirza Ekici, som fortfarande är vd för Hotmat.

Nu återstår det att se om uppstickaren kan fortsätta växa och ta sig förbi giganten Onlinepizza.

Läs mer