MTG:s vd storsatsar på Youtube: "Vill vara del av den här trenden"

Breakit - MTG:s vd storsatsar på Youtube: "Vill vara del av den här trenden"
MTG:s vd Jörgen Madsen. Foto: Kenny Bengtsson / SvD / TT
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

På knappt tre veckor har mediejätten MTG med vd:n Jørgen Madsen Lindemann i spetsen shoppat digitala bolag för över 1 miljard kronor. I en intervju med Breakit berättar han varför.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

När Jørgen Madsen Lindemann upptäckte Youtube bestod det till stor del av roliga klipp på skateboardåkande hundar. I dag har det som bekant hänt en hel del. Unga människor, den nya generationen ”milleniers”, springer från tv-apparaterna in i den digitala världen och annonsörer och mediebolag måste hänga med.

“De unga konsumerar underhållning via mobilerna i allt större utsträckning men även på ett annat sätt. Det är inte längre bara långa en-timmesprogram utan korta klipp. Vi vill vara en del av den här nya trenden annars kommer någon annan att vara det”, säger Jørgen Madsen Lindemann.

Under julis tre första veckor har MTG presenterat tre tunga förvärv i digitala bolag. Det handlar om världens största bolag inom e-sport, ESL, och Vigor Sörmans Youtube-nätverk Splay. På måndagsmorgonen meddelade det Kinneviks-ägda mediehuset att det även blir majoritetsägare i Youtube-nätverket Zoomin. Det är ett så kallat flerkanalsnätverk som är världens femte största med i snitt 2 miljarder videovisningar – varje månad.

“Vi tittar på företag som är bra på storytelling online och då är det här väldigt relevant att ha med. Du behöver ha starka historier att berätta och det är vad både Splay och Zoomin har lyckats åstadkomma. Dessutom är Zoomin redan partners med många mediebolag som Yahoo och AOL, säger Jørgen Madsen Lindemann.

MTG äger nu 51 procent av det holländska företaget som värderades till drygt 800 miljoner kronor i affären. Utvecklingen är förstås stor när det gäller video online men Jørgen Madsen Lindemann vill inte döma ut gammel-tv som medium. Istället kallar han TV3 för “en väldigt stark produkt” i både Sverige och Danmark.

“Visst, allt fler unga människor kommer att lämna den traditionella tv:n men folk hittar också till den. I Danmark tittade till exempel 2 procent mer människor på tv under det andra kvartalet jämfört med samma period förra året”, säger han.

MTG är inte ensamt om att se potentialen i Youtube. Förra våren köpte Disney den ledande Youtubejätten Maker Studios för 500 miljoner dollar.

"Så klart är de stora konkurrenter. Sedan finns fler etablerade mediebolag som Dreamworks och RTL som är inne på det här området. Som tur är har vi lyckats knyta till oss de främsta inom e-sport och teamat upp med de bästa i Norden genom Splay.”

Tittar du själv på Youtube?

“Ja, jag tittar mycket på sport och nyhetsklipp. Sedan surfar jag också runt av rent intresse för att se vad andra företag i världen gör. Jag är ett stort fan av medieunderhållning, ingen tvekan om det."

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel