Sök

Paret Kihlberg sålde precis Bagaren och Kocken till Egmont

EgmontBagaren och kocken

Hanna och Ulf Kihlberg

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Egmont köper de sista ägarandelarna av kökssajten Bagaren och Kocken.
Säljarna, paret Kihlberg, får i samband med affären ett "större tvåsiffrigt miljonbelopp".
"Livet är mer än stekpannor och kastruller", säger Ulf Kihlberg efter försäljningen.

Hanna och Ulf Kihlberg grundade Bagaren och Kocken 2005 i deras villa i Göteborg. I dag är det en av Nordens största webbshoppar för kvalitetsutrustning till köket och huvudkontoret är fortfarande beläget i Göteborg. 2017 väntas omsättningen landa på 200 miljoner kronor med plusresultat.

“Livet är mer än kastruller och stekpannor. Vi har jobbat hårt i 12 år och vill göra något annat helt enkelt. Vi var i ett skede i livet där det kändes rätt att kliva av, men visst känns det lite konstigt, det är ju som vår baby", säger Ulf Kihlberg. 

Egmont köpte 60 procent i Bagaren och Kocken 2014, och i affären fanns en option på att få köpa resterande aktier inom tre år. Det har alltså hänt nu. Hur mycket Ulf Kihlbergs 40 procent av bolaget är värt vill han inte avslöja mer än att det rör sig om "ett större tvåsiffrigt miljonbelopp”. 

E-handelsbolag med motsvarande omsättning och lönsamhet värderas i dagsläget till mellan 1 och 2 gånger omsättningen. Det indikerar en värdering på runt en kvarts miljard för hela Bagaren och Kocken men eftersom Egmont redan ägde majoriteten av aktierna så fanns det i praktiken bara en köpare till aktierna vilket sannolikt drar ner prislappen en bit.

“Vi är nöjda, kan jag säga", säger Ulf Kihlberg. 

På frågan vad som händer framöver följer ett svar som säkert gör många avundsjuka:

"Först kommer vi att resa runt i Afrika och Asien ett halvår, det är inte alla förunnat att få en paus i all hets".

I oktober tog Robert Henricson över som ny vd för e-handeln. Cato Broberg, ansvarig för Egmonts e-handelssatsningar, är ordförande för Bagaren och Kocken. Hanna och Ulf Kihlberg kommer också att hjälpa e-handelsbolaget vidare via en konsultroll. 

“Det är ett högintressant område och som passar väl in i vår strategi. Vi ska ha den ledande positionen i Norden och roinvesteringen är ett viktigt steg mot denna vision”, säger Cato Broberg.

Läs mer