Breakit - Northvolts vd Peter Carlsson investerar i elmoppar från Kumpan
Peter Carlsson och Patrik Tykesson. Foto: Press

Northvolts vd Peter Carlsson investerar i elmoppar från Kumpan

Breakit
Breakit
17 jul 2017, kl 10:07

Tre svenska bröder ligger bakom bolaget som vill ta elmotor-revolutionen till mopedernas värld. Nu investerar Teslas tidigare toppchef Peter Carlsson i bolaget.

Breakit
Breakit
17 jul 2017, kl 10:07

“De som köper våra produkter är samma personer som skulle köpa en Tesla. Människor som är intresserade av teknik, hållbarhet och en viss livsstil”.

Det sa bolaget E-bilitys grundare Patrik Tykesson till Breakit förra året när Breakit kunde berätta att bolaget stod inför en stor internationell lansering.

Nu har bolaget, som marknadsför sina mopeder under varumärket Kumpan, fått ännu mer fart på hjulen. E-bility får in en ny investerare i form av Peter Carlsson, tidigare chef för logistikkedjan på elbilsbolaget Tesla. Parterna vill inte berätta hur stor investeringen är i kronor och ören.

”Det är otroligt vad bröderna Tykesson har skapat med mycket begränsade resurser. Deras erfarenhet och strategi övertygade mig att bli en del av Kumpan-familjen", säger Peter Carlsson.

Peter Carlsson är numera vd och grundare till Northvolt, bolaget som vill bygga Europas största batterifabrik i antingen Västerås eller Skellefteå.

E-bility grundades i Remagen utanför Bonn i Tyskland 2010. Bakom bolaget står de svenska bröderna Patrik, Daniel och Philipp Tykesson. Bolaget har för närvarande cirka 40 anställda.

”Det är en ära för oss att en branschkännare som Peter Carlsson investerar i vårt unga företag. Han får en rådgivande roll. Vi har inte pratat om någon styrelseplats men det kanske kan bli aktuellt framöver“, säger Patrik Tykesson.

Bolagets största marknad är idag Tyskland men E-bility har större lanseringar på gång i bland annat Kanada och Kina. Under 2018 ska Kumpan-mopeder börja säljas på flera asiatiska marknader.

Patrik Tykesson vill inte avslöja exakt hur stor omsättning bolaget hade under 2016, men säger att försäljningen är sjusiffrig – det vill säga miljonbelopp i euro.

Han säger att elmopeder har flera fördelar jämfört med elbilar.

“Många byter från en bil till en moped, eftersom det är smidigare med trafiken i en större stad. Till skillnad från med elbilar så oroar sig folk inte så mycket för räckvidden, eftersom de ändå bara kör kortare sträckor”, säger Patrik Tykesson.

Han säger att bolaget på sikt vill bredda sin produktportfölj, inte minst vad gäller det batteri som E-bility själva har tagit fram.

“Ett stort problem för många som sysslar med elfordon är att batteriet sitter fast i själva fordonet. Med vår produkt är det inte alls så. Du kan plocka ut batteriet ur en Kumpan-moped och ladda det i vilket eluttag som helst. Där ser vi ett stort intresse för vårt batteri från andra fordonstillverkare”, säger Patrik Tykesson.

Staden Remagen där bolaget finns är ganska liten, med cirka 17.000 invåndare.

“Det var tufft att få folk att komma hit och jobba, på den tiden när ingen kände till oss. Det är först nu på senare tid, när vi har blivit mer kända, som det är mycket lättare att rekrytera. Nu är vi glada att finnas på landet”, säger Patrik Tykesson.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel