Sök

Patrik Tykesson: Kumpan ska göra världen bättre med elmoppar

E-bilityKumpan

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Efter succé i Tyskland lanserar nu den prisbelönta startupen sin retromoppe Kumpan i Asien och USA.

“De som köper våra produkter är samma personer som skulle köpa en Tesla. Människor som är intresserade av teknik, hållbarhet och en viss livsstil”, säger Patrik Tykesson som grundat elmoppebolaget E-bility tillsammans med sina bröder Daniel och Philipp.

När bröderna Tykesson var små älskade de att meka med gamla bilar, mopeder och båtar. En hobby som hängde med in i vuxenåldern.

Så när de avslutat sina universitetsstudier runt 2009 funderade de på hur de skulle kunna förena sin hobby med att förbättra världen.

Resultatet blev Kumpan - en elmoped i retrodesign som går på laddningsbara batterier.

“När vi startade E-bility 2010 fanns det få elfordon på marknaden i Europa, de som fanns var jättebilliga importerade produkter som vi inte trodde skulle ha någon större chans att lyckas”, säger Patrik Tykesson på telefon från Shanghai.

Där befinner han sig för att bygga upp företagets asiatiska kontor. I nuläget finns tio anställda i Kina, där bolaget också tänker producera sina produkter för den asiatiska marknaden.

“Det är spännande, den asiatiska marknaden och efterfågan är hur stor som helst”, säger han.

Eftersom bröderna är tysksvenska och främst har vuxit upp i Tyskland är det också där företaget har sin bas, utanför Bonn, och där produkterna för den europeiska marknaden utvecklas, designas och tillverkas.

I nuläget säljs mopederna i Tyskland, Österrike, Schweiz, Beneluxländerna och Kanada. Under året expanderar Kumpan förutom i Asien även i USA samt i ytterligare några europeiska länder.

Sedan 2012 går bolaget med vinst och nu omsätter man “miljontals euro” årligen. Mer specifikt än så vill Patrik Tykesson inte gå in på siffror.

Bolaget har dessutom fått flera startuppriser, Financial Times ”Enable to start”, från Tyska landesbanken KFW och från det tyska ekonomimagasinet Wirtschafts Woche.

I nuläget har bolaget 45 anställda i Tyskland, Nordamerika och Shanghai och säljer flera tusen mopeder om året.

Priset för en moped ligger på mellan 27.000 och 42.000 kronor, lite beroende på utformning och kapacitet. Ett batteri räcker 50 kilometer och totalt kan en moped ha tre stycken.

“Sedan kan du slänga upp batteriet i en ryggsäck och ta med det in i din lägenhet och ladda under natten”, säger Patrik Tykesson.

Nyligen lanserade Kumpan även en el-sparkcykel som han har stora förhoppningar på.

“Vi är det enda bolaget i Europa som har fått licens för att köra den på gatorna. Det krävs att man uppfyller särskilda EU-regler för det”.

“Du bestämmer själv, med hjälp av en app på mobilen, vilken acceleration du vill få genom en 'spark' och hur länge du vill hålla farten. Allt det programmerar du i din mobil”, säger han.

Samma teknik kommer implementeras i mopederna. I slutet av året kommer också en motorcykel som kan gå i upp till 120 kilometer i timmen ut på marknaden. De nuvarande mopederna kan gå i max 70.

En annan gren av bolaget är försäljning av produkter omkring själva märket Kumpan, med loggan på. Man har öppnat en butik i Montreal i Kanada och under året kommer butiker slå upp i Köln, Berlin och Kalifornien.

Hittills har bolaget vuxit i stort sett organiskt, men snart siktar man på att ta in kapital och befinner sig just nu i en investeringsrunda.

“Vi äger nästan alla andelar i bolaget själva. Men nu måste vi ta in ganska mycket kapital inför vår expansion”, säger Patrik Tykesson och fortsätter:

“Eftersom vårt stora mål är att förändra världen så måste vi accelerera nu. Nu är allt uppbyggt och då gäller det att få upp omsättningen rejält i alla länder samtidigt”.

I Sverige rullar det dock inte så många Kumpan på gatorna än. Hittills har bolaget sålt cirka tio mopeder här. Något som Patrik Tykesson hoppas ändra på.

“Att se någon på gatan med sin produkt är fantastiskt. Det är ett erkännande på att man gör något bra. Det vore så klart väldigt kul att få se det i Sverige också. Men vi har inte hittat rätt person för att ta produkten till Skandinavien än”, säger han.

Läs mer