Sök

Kravet från branschen: Teknik som hindrar terrordåd med lastbil

Attentatet på Drottninggatan

Åhlens entré efter att lastbilen kraschade in i byggnaden. Foto: Maja Suslin/TT samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

En lastbil som kapas ska inte gå att köra. Så vill Sveriges Åkeriföretag förhindra dåd liknande det på Drottninggatan.

Nice, Berlin, London – och nu Stockholm. Listan på städer där lastbilar används som vapen mot oskyldiga människor blir allt längre. 

I fredags klockan 14:53 kom larmet från drottninggatan. En lastbil, stulen från bryggeriföretaget Spendrups, kördes in på Drottninggatan i centrala Stockholm. 

Vansinnesfärden ledde till fyra döda, varav en är Spotify-chefen Chris Bevington.

Sveriges Åkeriföretag vill nu se nya tekniska lösningar som kan förhindra liknande attacker i framtiden. Konkret pekar branschorganisationen på teknik som gör det svårare att köra ett fordon utan behörighet. 

”Man ska inte kunna köra ifrån föraren. Då borde bilen stänga av sig själv”, säger Ulrik Långberg, vid branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, till Sveriges Radio

Den aktuella lastbilen ska ha stulits i samband med en leverans till en restaurang som ligger på en tvärgata till Drottninggatan. I regel ska lastbilar, enligt åkeriernas rutiner, vara låsta vid lastning och lossning. 

”Det är ett litet ögonblick där du antingen får riva ut föraren ur hytten och kapa bilen, eller så måste du ta ett litet ögonblick där föraren går ut, för att flytta något för att komma fram. Vid last- och lossning, är bilarna i regel låsta”, säger Ulric Långberg.

Enligt uppgifter i flera medier ska lastbilens förare ha blivit lindrig skadad när han försökte stoppa gärningsmannen som stal lastbilen och körde den mot Drottninggatan. 

Dådet har lett till stor bestörtning – men också mycket solidaritet – bland stockholmarna. Läs Breakits grundare Olle Aronsson, som skriver om sin upplevelse efter det misstänkta terrordådet

Läs mer