Breakit - Är fashiontech det nya svarta? Kanske – men här är 5 utmaningar
Breakits Camilla Björkman skriver om utmaningarna inom fashiontech.

Är fashiontech det nya svarta? Kanske – men här är 5 utmaningar

Camilla Björkman
Camilla Björkman
07 feb 2017, kl 15:51

Breakits Camilla Björkman analyserar årets mest moderiktiga trend.

Camilla Björkman
Camilla Björkman
07 feb 2017, kl 15:51

Igår rapporterade Breakit om att Google och bloggstjärnan Kenza Zouitens modestartup Ivyrevel lanserar en app som skapar en "high tech-klänning". Appen hämtar information om din livsstil, dina vanor och vädret omkring dig – och en klänning skräddarsydd för dig kommer hem på posten.

Satsningen är ett tecken i tiden. Inte nog med att klädjätten H&M förra året investerade i just Ivyrevel. I princip alla internationella modehus befinner sig i en massiv digital förändring. Det handlar om allt från att effektivisera tillverkningsprocessen för att kunna släppa snabbare kollektioner till att marknadsföra kläder med chatbotar och virtual reality.

Även på hemmaplan bubblar det i modetechvärlden. Statliga Vinnova har precis delat ut knappt 12 miljoner kronor i stöd till just fashiontech-projekt. Till exempel har Stockholms universitet fått 2,8 miljoner kronor till att utveckla en 3D-tjänst som modedesigners kan använda sig av när de skapar ett plagg, för att minska tiden att ta fram en produkt.

Inga monstersummor – men också ett tecken i tiden.

Så vad är grejen? Blir fashiontech 2017 års stora hajp? Jag är försiktigt positiv – och ser både utmaningar och möjligheter. Här är fem av dem:

1. Tuff bransch. Modebranschen är stenhård. Många av de utåt sett mest framgångsrika svenska modehusen har det tufft. Etablerade företag som House of Dagmar, Back och Hope har antingen blygsamma tillväxtsiffror eller små vinstmarginaler. Hajpade modeföretaget Carin Wester lades på is förra året. Kort sagt: det kostar att göra kläder. Det gör att det inte alltid finns skattekistor att ösa ur för teknisk utveckling. Det är samma utmaning som de gamla tidningshusen nu står inför.

Å andra sidan öppnar den nya tekniken upp för att kunna robotisera och automatisera många processer. Och som jag skrev om för en kort tid sedan: nya nischade varumärken kan med hjälp av sociala medier kapa mellanhänder och sälja direkt till sina kunder.

2. Många aktörer. I branschen finns både miljardbolag och en stor mängd enmansföretagare, även inom design som kopplar ihop mode och teknik. "Alla" kan bli designers idag – men långt ifrån alla är entreprenörer med affärsnäsa. En fragmenterad bransch trycker ner priserna. Samtidigt öppnar det förstås för massor av nya initiativ i den kreativa modebranschen, som har en lång historik av innovation.

3. Försiktiga (och manliga) investerare. En majoritet av svenska investerare är män, som inte normalt rör sig i modevärlden. Det är därför ingen skräll att dessa två världar inte alltid möts. Modevärlden har heller ingen direkt tradition av att ta in kapital för tillväxt. Jag vet också investerare som aktivt undviker modebranschen av anledningarna jag listar här ovan.

Å andra sidan har H&Ms startupsatsning H&M CO:LABIsabella Löwengrips investeringar inom skönhet (närliggande bransch) och andra mer techiga modebolag som Neue Labs (som har tagit fram ett verktyg som hjälper designers att koppla ihop mode och teknik) hjälpt till att sätta mode och skönhet på investerarkartan. Kanske blir det i år riskkapitalisterna börjar scouta på designskolorna istället för på Handels?

4. Svårt att bygga varumärke. Det finns ingen bransch i världen där varumärket är så viktigt – och utmanande att bygga – som inom mode. Detsamma gäller förstås inom fashiontech. Acne, Filippa K och Tiger of Sweden är några framgångsrika exempel som skapat lönsamma, hållbara varumärken som lyckas förnya sig år efter år – men betydligt fler har misslyckats på vägen.

5. Utmaning att göra mode av tech. Apple watch är ett exempel på en fashiontech-produkt som aldrig flög. Problemet var att den varken var tillräckligt high tech för nördarna – eller tillräckligt moderiktig för modemänniskorna. Då tror jag mer på influencern Kenza Zouitens tech-klänning.

Så vad händer 2017? Vinnarna blir de som kan skapa både ett starkt varumärke och kombinera teknik och design så att massan köper. Till den som lyckas säger jag: hatten av!

Läs mer: Därför ska du och jag ta rygg på Kenza och Blondinbella 2017

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel