Sök

Här är kartbolaget Mapillarys plan för att börja tjäna pengar

Mapillary

Jan Erik Solem. Foto: Sara Lindh.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Malmöbolaget Mapillary har seglat upp som en av Sveriges hetaste startups. Nu ska företaget vrida upp omsättningen. "Vi börjar sälja mer seriöst efter sommaren", säger grundaren Jan Erik Solem.

Mapillary, street view-tjänsten som kartlägger världen med hjälp av crowdsourcade foton, värderades till 229 miljoner kronor när riskkapitalbolagen Sequoia och Atomico nyligen pumpade in 68 miljoner kronor i färskt riskkapital.

Nu ska kartläggningen fortsätta. Och intäkterna jagas in.

Mapillarys årsredovisning för 2015 är inte offentlig ännu men enligt grundaren och vd:n Jan Erik Solem landade förlusten på 5,8 miljoner kronor.

”Vi gjorde av med mindre pengar än vad vi hade räknat med under förra året”, säger han till Breakit. 

Intäkterna är än så länge blygsamma, blott 1,5 miljoner kronor. Men Mapillary, som vill tjäna pengar på att sälja geodata och gatubilder, har än så länge bara sysslat med försäljning på testnivå.

Med riskkapitalet i ryggen ska affärerna nu trappas upp. 

”Det är fortfarande ett väldigt tidigt skede, och vi jobbade med ett antal testkunder förra året. Vi börjar sälja mer seriöst efter sommaren”, säger Jan Erik Solem.

Google och Apple har sina kamerabestyckade bilar, som kartlägger världens städer. Mapillary förlitar sig på användarna. Via en app kan den som vill bidra fota sin omgivning och ”göra världen tillgänglig för alla”. 

Det nya samarbetet med actionkamera-bolaget Go pro borgar för en större volym av bilder.

Som förberedelse för den kommande säljoffensiven har Mapillary nu rekryterat på bred front. I år har bolaget gått från nio till 18 anställda.

Mapillarys affärsmodell bygger på två ben. Dels vill bolaget sälja geodata och gatubilder direkt till kund. Dels jobbar Mapillary för att integrera sin tjänst i andra plattformar för geografisk information, mot en månatlig avgift. 

De tilltänkta kunderna är alla företag och myndigheter som redan idag köper gatubilder och geografisk information, och karttjänster som Hitta och Eniro. 

I Sverige är den statliga myndigheten Lantmäteriet således en av konkurrenterna. 

”Ofta behöver kunderna bilder och data för att uppdatera sina kart- och navigeringstjänster. Vi ser oss som ett komplement”, säger grundaren.

Målet är att bli en global aktör, i kamp med – eller kanske vid sidan av – jättarna. 

”Google och Apple som är dominerande i mobilen delar inte med sig av sin data. Vi har en bra position och just nu ser det ut som att vi kan bli den stora oberoende aktören”, säger Jan Erik Solem.

Hur stora intäkter kan en sådan position ge?
”Det är svårt att säga i och med att vi tangerar områden som är under stor förändring”. 

Vilka hinder ser du på vägen?
”Det är många. Utmaningarna är inte så mycket tekniska utan för att få ordentlig spridning handlar det om att få kunderna att förändra ett invant beteende”. Vi ger snabbare och färskare data, men de är vana vid att köpa på ett annat sätt”. 

Jan Erik Solem vill inte ge några prognoser för årets intäkter och resultat.

Läs mer