Sök

"Mapillary är ett av få svenska bolag som kan utmana Google"

Mapillary

Mapillarys grundare Jan Erik Solem.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Karttjänsten från Malmö är ett exempel på vad som kan hända när en entreprenör vågar ta sjukt hög risk.

Första gången jag såg Jan Erik Solem pitcha Mapillary för publik var på ett techevent i Stockholm för ett par år sedan. Feedbacken han fick på scen kunde summeras till: “Det kommer aldrig att funka. Du kommer aldrig få folk att fota och lägga upp bilder i appen”.

Kritikerna hade fel. Användarna har nu lagt upp 50 miljoner bilder i bolagets databas. Torsdagens nyhet om att Atomico och Sequoia investerar 68 miljoner kronor i bolaget är ett kvitto på att investerare är imponerade av vad bolaget har åstadkommit.

Skillnaden mellan Mapillary och Googles gatubilder handlar inte bara om att människor kan komma åt att fotografera där en bil inte kan.

Den största och mest avgörande skillnaden är kraften i crowdsourcing. Med tusentals, på sikt kanske miljontals, hobbyfotografer som användare kan Mapillary kartlägga världen mycket snabbare och mer utförligt än ett enskilt företags anställda (typ Google) kan komma i närheten av.

På så vis är Mapillary, tillsammans med Truecaller och några till, ett av de svenska techbolag som har absolut störst potential att skaka om techvärlden.

Likheterna med just Truecaller är flera: Bägge bolagen sysslar med crowdsourcing, saknar en bevisad affärsmodell och har fått amerikanska Sequoia (världens mest välrenommerade riskkapitalbolag) som investerare.

Man kan ha alla möjliga invändningar mot företag utan intäkter, men man måste respektera den extremt högt ställda målbilden. Mapillarys grundare vill inte bara starta ett bolag - han förfaller ha världsförändrande ambitioner.

En intressant fråga som kommer upp i mitt huvud är: Hade Jan Erik Solem vågat satsa på att utmana Google maps om hade varit förstagångsentreprenör?

Kanske - kanske inte.

Klart är att Sverige behöver entreprenörer som vågar drömma riktigt stort om vi på allvar ska kunna utmana Silicon Valley som centrum för världens digitala ekosystem.

Fotnot: Jan Erik Solem drev tidigare ansiktsigenkänningsbolaget Polar rose som såldes till Apple.

Läs mer