Sök

Nya skräcksiffror – nästan hälften av webbtv-annonserna blockas

BonnierYoutubeTV4

Foto: PATRICK SÖRQUIST / TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nya siffror från analysföretaget Mediavision visar att de mest aktiva tittarna står på adblockerbarrikaderna. Hela 40 procent av de mest aktiva, dagliga tittarna använder sig av blockerare för att slippa reklam.

I undersökningen har man tittat på hur annonsblockeringsprogram används i samband med såkallat OTT-tittande. OTT står för “Over the top" och innefattar all rörlig bild på internet. Det vill säga, Youtube, tv-husens playkanaler och on demand-tjänster som Netflix och Viaplay.

Av de som tittar på någon form av OTT-material dagligen är det alltså 40 procent som använder någon form av programvara för att slippa se reklam. Enligt pressmeddelandet från bolaget ökar användandet av reklamblockare snabbt och de mest aktiva tittarna är också de som använder adblockers i störst utsträckning.

Vi har tidigare rapporterat om de olika mediechefernas inställning till adblockers. Jan Helin har till exempel flaggat för att det kan bli aktuellt att i framtiden sätta upp en betalvägg för adblockeranvändare.

Enligt Marie Nilsson, vd på Mediavision, är det inte helt otänkbart att tittarna kan acceptera Jan Helins förslag.

"Adblockers är ett hot mot alla reklamfinansierade OTT-aktörer. Beskedet från konsumenterna är tydligt: Antingen betalar de för att undvika reklamklipp eller så blockerar de dem. Frågan nu är hur branschen kommer att reagera på hotet och vilken effekt det kommer ha på konsumtionen på längre sikt", skriver hon i pressmeddelandet.

Bolaget har i undersökningen tittar på ett representativt urval av åldersgruppen 15 till 74 år och gjort ungefär 1000 intervjuer i månaden.

Läs mer