Appen Fan League lanseras i augusti, lagom till avspark i Premier League. Under våren har Tommy Jacobson och Stefan Lennhammer gått in som huvudfinansiärer i bolaget via Zenith Venture Capital och Reeda.
Zenith går in med 12,5 miljoner kronor och Reeda går in med 7,3 miljoner kronor i bolaget.
Fan League beskrivs som en app för “social sports betting” som riktar sig till inbitna fotbollsfans. Kärnan består av en veckovis uppsättning av 13 engelska matcher där varje spelare tippar på hemmavinst, bortavinst eller oavgjort samt jämför sina fotbollskunskaper med kompisars och kollegors.
Spelinsatserna är begränsade till max 125 pund (cirka 1300 kronor) per vecka och i slutet av varje säsong doneras 10 procent av intäkterna till utvalda initiativ inom engelsk ungdomsfotboll.
“Fan League står för något annorlunda än den traditionella bettingindustrin. Här ska du inte kunna spela bort dina besparingar och därför har vi lagt ett tak på hur mycket du kan sätta in hos oss per vecka”, säger Markus Jennemyr, medgrundare och vd för Fan League, i ett pressmeddelande.
En av bolagets ambassadörer är Sven-Göran Eriksson.
”Jag ser fram emot att utmana allmänheten att slå mig i att tippa på engelsk fotboll”, säger han.
Grundarna bakom appen är Markus Jennemyr, Christian Magnuson, Henrik Åsén och Christian Schaffner. Appen lanseras initialt mot Storbritannien men ambitionen är att expandera globalt.