Den Visby-baserade startupen Pickit har skapat en digital plattform för bilder. Den grundläggande idén är att göra det enkelt för folk att lägga in bilder i exempelvis presentationer, utan att för den sakens skull stjäla dem från nätet.
“Idén var att vi ska bygga in det här i det största ekosystemet vi kan tänka oss, och det var Microsoft”, säger Henrik Berqvist, grundare och vd på Pickit.
Idag är Microsoft Pickits huvudpartner och bildtjänsten är numera integrerad i Microsofts populära Office-program. I våras blev relationen dessutom ännu tajtare då Microsoft Venutres, med flera, gick in med 40 miljoner kronor i bolaget.
"Affären med Microsoft gör att vi jackar in i en stor säljorganisation", lät det då.
Nu kan Breakit berätta hur det går för Pickit, svart på vitt.
Under 2016 omsatte Pickit 656.000 kronor, vilket kan jämföras med 2015 då bolaget redovisade 1,3 miljoner kronor i omsättning.
Pickit gör samtidigt en förlust på 13 miljoner kronor, något högre än de minus 11 miljonerna som redovisades för 2015.
Henrik Bergqvist förklarar att den minskade omsättningen inte rör sig om ett tapp i kunder. Intäkterna som redovisas utgörs främst av marknadsföringsstöd från Microsoft – och under förra året blev summan mindre.
Fram tills nyligen har privatpersoner som använt sig av Pickit nämligen inte behövt betala för tjänsten. Men det vill bolaget ändra på nu, bland annat med hjälp av en premiumversion.
"Vi har ett jättetydligt fokus mot försäljning och siffror. I år ska det se bättre ut", säger Henrik Bergqvist som inte vill ge några konkreta prognoser.
Företaget hoppas att företagssatsningen Pickit Business, som lanserades i höstas, ska bli den stora kassakon.
Tjänsten gör det möjligt för företag att skapa en egen bildbank - utifrån ett företags egna befintliga bilder - med material som är godkänt och anpassat för bolagets varumärkesplattform. Innehållet distribueras därefter in i Office-paketet. På så sätt kan kommunikationen hållas ihop.
“Vi lanserade Pickit Business skarpt mot en kund i slutet av 2016 och räknade inte med någon större omsättning", säger Henrik Bergqvist.
Han förklarar vidare att de stigande förlusterna är ett resultat av ökade kostnader kopplade till lanseringen av just Pickit Business.
I dagsläget är det tjänsten mot privatpersoner som har flest kunder – men hur många användare det rör sig om är inget Henrik Bergqvist vill avslöja. Pickit Business har i sin tur ett 30-tal kunder, exempelvis Svenska Spel, Payex och Almi.
De anslutna företagen betalar varje månad för ett antal olika användar-licenser, hur stor summan är varierar beroende på användningen.
“I år räknar vi med att nå en nivå som gör att vi kan ta andra steg framåt. Nu fokuserar vi på intäkter och kunder, förra året fanns inga sådana förväntningar”, säger Henrik Bergqvist.
Pickit startade nyligen ett dotterbolag i USA men den svenska marknaden är fortsatt den största intäktskällan. I dag består teamet av 25 personer varav 17 stycken är placerade på huvudkontoret i Visby.
Bolaget siktar nu på att ta in mer kapital. Målet är att rundan ska vara större än den förra, som landade på 40 miljoner kronor.
Ägarna i Pickit, som grundades för över fyra år sedan, utgörs bland annat av Microsoft, grundarna Mathias Björkholm och Henrik Berqvist, Almi, Seraph och ängelinvesteraren Richard Göransson.