Sök

Förlusterna fortsatt stora i Tobii – efter förvärvet av Sticky

Tobii

Henrik Eskilsson, vd på Tobii.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Förvärv tynger Tobiis kvartalsresultat – men nya produktlanseringer kan göra framtiden ljusare.

Ögonstyrningsbolaget Tobii omsatte 266 miljoner kronor under andra kvartalet 2017. Det är en ökning med endast 4 procent från samma period föregående år.

Samtidigt redovisar bolaget en förlust på 70 miljoner kronor.

Tillväxten i Tobii har den senaste tiden stannat av rejält, i väntan på nya produkter som ska lanseras.

“Den organiska försäljningen är i princip platt. Den har minskat en del i Dynavox (bolaget största affärsområde reds. anm.) och ökat kraftigt i Tobii tech. Att tillväxten är noll är såklart inte en siffra vi är nöjda med”, sade Henrik Eskilsson, vd och medgrundare av Tobii i samband med att rapporten för första kvartalet presenterades.

Under andra kvartalet har flera av de nya produkterna lanserats.

“Överlag har de nya produkterna fått många positiva omdömen från marknaden även om de inte ännu hunnit få tydligt genomslag i siffrorna. Vi såg en fortsatt ökad försäljning av ögonstyrda kommunikationshjälpmedel och Indi fick en stark säljstart, medan de äldre pekskärmsbaserade produkterna fortsatte att minska”, skriver Henrik Eskilsson i rapporten för andra kvartalet.

Uppdatering: När börsen öppnade handlades Tobii-aktien initalt ned från 39 till 38 kronor men har sedan hämtat sig. En halvtimme efter börsöppningen är aktien upp knappt 1 procent.

Den stora förlusten i perioden tillskriver han bland annat förvärvet av Sticky.

Sticky är en ögonstyrningsplattform för kommersiellt bruk. Användningsområdet skiljer sig därför en hel del från Tobiis största affärsområde Dynavox där man gör olika hjälpmedel för rörelsehindrade personer.

Hur mycket Tobii betalade för Sticky är okänt men våren 2015 värderades bolaget till över 100 miljoner kronor.

Tobii i sin helhet har ett börsvärde på närmare 3,8 miljarder kronor.

Läs mer